Det er den psykologiske dimension, der gør, at man ikke er helt sikker på, om det er sandheden, gådens løsning, man faktisk har fået. Af Helle Laursen
Sebastian Fitzek er født i 1971 i Berlin. Han er uddannet jurist med hovedfag i copyright, men arbejder som forfatter og journalist og har arbejdet på forskellige radio- og tv-stationer, før han begyndte at skive psykologiske krimier.
Fitzek har skrevet fem romaner. I Danmark er der oversat og udgivet tre af hans sanseløst spændende krimi-thrillere alle med et fantastisk psykologisk twist. De sætter læserne i en tilstand af ”jeg må bare fortsætte med at læse, jeg må bare vide hvad, der sker på næste side, i næste kapitel”. Eller som man siger på engelsk en ægte ”page turner”. Man er som læser nødt til at få en afklaring, finde ud af hvad der er virkelighed og hvad der er vrangforestillinger.
Den første der udkom, var Therapien. Da den udkom i Tyskland i 2006 blev det en bestseller, som skubbede Dan Browns Da Vinci mysteriet væk fra førstepladsen på den tyske bestsellerliste. Omdrejningspunktet i romanen er psykiateren Larenz. Hans datter er sporløst forsvundet fire år tidligere. Han har opgivet sin praksis og lever tilbagetrukket med sin sorg, indtil han opsøges at den skizofrene børnebogsforfatter Anne. I hendes vrangforestillinger er der så mange paralleller til hans datter og hendes forsvinden, at Larenz igen bliver opsat på at undersøge sin datters forsvinden.
Fitzeks anden roman er Sjæleknuseren. Her er der tilsyneladende en seriemorder på spil. Unge kvinder bortføres og senere dukker de op igen, dog fuldstændigt traumatiserede. Der er ikke tegn på vold eller tortur, men de kan ikke kommunikere med omverdenen. De er spærret inde i deres egen krop, imens de gennemlever deres værste mareridt igen og igen. En vinternat under en voldsom snestorm slår sjæleknuseren til igen på et øde beliggende psykiatrisk hospital, der under stormen mister al kontakt med omverden. Det bliver en uhyggelig og klaustrofobisk nat for patienter og det sparsomme personale.
Den sidst oversatte roman er Splinten. Her tages der afsæt i en trafikulykke, hvor Marc mister sin kone og sit ufødte barn. Det giver ham voldsomme smerter og traumer. For at glemme alt det forfærdelige, han har været igennem, indvilliger han derfor i at deltage i et psykologisk eksperiment. Men nu oplever han, at hans liv tager en ny drejning. Er han ved at blive vanvittig eller er han offer for en sammensværgelse? Der er skruet op for uhyggen og de mystiske hændelser.
Fitzek skriver sikkert og sætter i romanerne forskellige psykologiske dramaer i spil på baggrund af psykiske diagnoser som skizofreni og psykologiske eksperimenter. Hovedpersonerne har ofte dybe sår på sjælen i forbindelse med de traumatiske oplevelser. Skrivestilen er effektiv, han udnytter sproget klart, så det underbygger de uhyggelige anelser, man som læser hele tiden bliver fodret med. Han bruger ord og vendinger til at beskrive personernes sindstilstand, der også prikker til læserens ubevidste forbier.
Fort eksempel kan han finde på at bruge insekt-metaforer, når han vil beskrive personers reaktioner, som at - øjenæblerne bevæger sig under øjenlågene som biller. Hans beskrivelser af vold er aktion-prægede, filmiske og ofte ret makabre. Bøgerne er flot skruet sammen med mange handlings-tråde, som han hele tiden holder snor i.
Der lægges spor ud gennem hele historien. Som læser får man mulighed for undervejs at være med til at ”opklare” gåden og se, om man kan følge de indviklede psykologiske mønstre, han lægger ud. På trods af disse forskellige spor, ender slutningen med at overrumple en og det viser sig ofte, at man har overset oplagte kendsgerninger og ladet sig rive med af spændingen.
Heldigvis bruger Fitzek flere klassisk krimigreb i sine romaner, som for eksempel i Sjæleknuseren. I bedste Agatha Christie stil får vi udlagt hvem, der gjorde hvad, hvornår og hvorfor. Alligevel sidder man tilbage med en fornemmelse af, det næsten er for enkelt. Hvordan kunne man som læser ikke gennemskue det, og hvordan har man overset de oplagte spor, Fitzek har lagt ud? Det er den psykologiske dimension, der gør, at man ikke er helt sikker på, om det så er sandheden, gådens løsning, man faktisk har fået.
Hans romaner er blevet sammenlignet med de bedste indenfor genren som for eksempel Minette Walters og Barbara Vine. Det er også blevet sagt om hans bøger, at hvis den legendariske gyser instruktør Alfred Hitchcock havde levet i dag, havde han straks købt filmrettighederne til bøgerne.
Kommentarer