Stemningsfulde beskrivelser af landskabet og efterårsmørkets skygger påvirker sindstilstanden hos både personer og læsere. Af Helle Laursen, litteraturstuderende og bibliotekar på Nota.
Fra storby liv til ro på landet, måske
Da familien Westin flytter fra storbyen Stockholm til Øland, er det for at starte et nyt liv på landet med mere tid til hinanden og de to børn. Derudover er fyrmestergården på Åludden en udfordring for parret, der igennem årene har haft den hobby at købe boliger, der trænger til en kærlig hånd, for så at sælge dem igen, når de er sat fint i stand.
Men det viser sig hurtigt, at alt ikke er, som det skal være i den lille familie, og at fyrmestergården er omgærdet af uhyggelige historier. Det er som om alle, der har boet på Åludden har været forfulgt af uheld og tragiske dødsfald. Det siges, at da gården blev bygget i 1800 tallet, var det af træ fra et skib, der sank i en frygtelig vinterstorm og hvor alle sømændene druknede.
Skandinavisk vintermørke
Katrine Westin og børnene har boet alene på gården hele sommeren, og nu er det oktober. Hendes mand Joakim har arbejdet i Stockholm sommeren over, men pakker det sidste sammen i villaen i Stockholm. Så kan familien endelig starte deres nye liv sammen på Øland. De er dog hverken helt eller halvt færdige med renoveringen, og da Joakim endelig kommer frem til Åludden i efterårsmørket, er hele hans og familiens liv vendt op og ned.
Theorin bruger effektivt sine meget stemningsfulde beskrivelser af landskabet og efterårsmørkets skygger til at sætte sindstilstanden både hos sine personer og læsere. Her langt ude på landet er mørket massivt og ugennemtrængeligt og voldsomt vintervejr med kraftige snestorme spiller en vigtig rolle i historien. Theorin beskriver levende, hvordan stormene kommer fejende ind fra Østersøen og begraver fyrmestergården i sne og afskærer den fra omverden. Man fornemmer ensomheden og følelsen af at være prisgivet naturens kræfter, der kan sætte selv den mest jordbundnes fantasi i spil.
Tror du på spøgelser?
For er der mere mellem himmel og jord? Det gamle hus gemmer på fortielser, hemmeligheder og tragedier. Hele huset hvisker, det knirker og giver sig i stormene. Det siges, at det er de døde, der hvisker, og at de bor i væggene. De nye beboere mødes af kolde trækvinde og en underlig og pludselig stilhed i rummene. Og hvilken rolle spiller de to fyrtårne nede på stranden, hvoraf kun det ene virker? Undtagen natten før hvor der er en beboer på fyrmestergården der dør, så lyser de begge.
Katrine har fundet en hel væg på loftet i bryghuset, hvori der i væggens træværk er indridset navnene på alle de, der er døde på Åludden. Den ældste datter får mareridt, og taler i søvne med de døde. Og da gamle naboer fra Stockholm kommer på besøg, må de forlade gården midt om natten efter at manden har haft et voldsomt mareridt. Men mon ikke der er en helt naturlig forklaring på det hele? Næsten.
Mere end en krimi
Det kan godt lyde som om Natstorm er mere en gyser end en krimi, og Theorin har bestemt også skruet op for uhyggen og bruger flere af gysergenrens elementer – men det er bestemt også en krimi. Man får bare meget mere end en krimi., hvilket man fornemmer allerede, når man læser bagsiden af bogen.
Her er en krimi med gode og dybdegående personskildringer, og en fint vævet slægts- og familiehistorie fortælles. Samtidig serveres et rigtig veldrejet krimiplot med en mørk og fortættet atmosfære. Det hele er underbygget med stemningsmættede beskrivelser af det vinterbarske Øland. Theorin har fokus på historien og dens karakterer, han forstår at spille på læserens underbevidsthed ved kun langsomt at fortælle og i små bidder at afsløre, hvordan fortielser og hemmeligheder er gået i arv på Fyrmestergården. Plottets tråde flettes sammen med fortidens døde, der hvisker om fortidens fortielser og nutidens tragedier.
Det bliver den unge politiassistent Tilda Davidsson nys ankommen til Øland første opgave at udrede et dødsfald på Åludden. Hun får gennem en slægtning fat i løse flige af de historier fyrmestergården gemmer og som måske kan være med til at opklare dødsfaldet. Theorin bryder med den svenske krimitradition fra Sjöwall og Wahlöö. De var mere politiserende og fortæller en historie med mange lag, hvor der er lagt vægt på at skabe billeder og stemninger hos læseren frem for gennem krimien at diskutere samfundets problemer.
Forfatter information:
Johan Theorin er født i1963 i Göteborg. Han er uddannet journalist, og arbejder som journalist og manuskriptforfatter. Han har udgivet omkring 20 noveller i forskellige aviser, blade og antologier. I 2007 udgav han sin første roman Skumringstimen, som han fik Det Svenske Krimiakademis debutantpris for. Den er efterfølgende blevet solgt til filmatisering og udgivelse i 14 lande.
Natstorm er hans anden roman og en selvstændig efterfølger til Skumringstimen. Natstorm blev af Det Svenske Krimiakademis kåret som årets bedste krimi i 2008. Begge bøger indgår i en planlagt kvartet, der alle foregår på Øland.
Kommentarer