I Hillerød har man ved at give en tryg og bekvem introduktion til skønlitteratur og gennem kontinuerlig, opsøgende indsats forsøgt at formidle en glæde ved litteratur, som starter hos den enkelte.
Af Thorbjørn Zeuthen Tirsted, litteraturformidler, Hillerød Bibliotekerne
Formålet med Hillerød Læser har været at give målgrupperne en tryg og bekvem introduktion til skønlitteratur. Gennem en kontinuerlig, opsøgende indsats har vi tilbudt en litteratur, vi tror, de vil elske, og har søgt at formidle en glæde om litteraturen, som starter hos den enkelte: Vi læser, fordi det gør os glade. Vi har ønsket at vise, at alle har lige adgang til litteraturens verden – at vi har lige ret til at bestemme, hvad vi vil - og ikke vil - bruge litteraturen til.
Hillerød Læser er et klyngeprojekt med tre stationære projekter og to tværgående projekter.
Tre stationære projekter: Udføres ét sted for en bestemt deltagergruppe
• Arbejdspladsbibliotekerne
• Læsebølgen i Kongevænget
• Læsegrupperne
To tværgående projekter: Tilbydes til alle deltagere i Hillerød Læser
• Læsekompasset
• Føljetonen
Projektets målgrupper er udvalgt på baggrund af især Kulturvaneundersøgelsen 2012.
Målgrupper
• Kortuddannede – dvs. personer med grundskole eller en erhvervsfaglig uddannelse som højeste uddannelsesniveau
• Indvandrere og efterkommere
• Borgere med svage læsefærdigheder – herunder ordblinde
Målgrupperne ovelapper hinanden, dvs. at alle tre målgrupper kan findes på fx én arbejdsplads.
1: Arbejdspladsbibliotekerne
Én eller to bogreoler fyldt med nye og målgrupperettede bøger. En gang om måneden skiftes ca. 20 bøger ud med nye titler. Det er muligt at ønske bestemte titler til bogreolerne. Bogreolerne præsenteres på et fællesmøde, og ledelsen forpligter sig til at omdele materiale til medarbejderne.
Berendsen Textil Service A/S (privat), 144 medarbejdere
Drift & Service (kommunalt), 85 medarbejdere
Sophienborg Plejecenter (kommunalt), 90 medarbejdere
Mad til hver DAG (kommunalt), 50 medarbejdere
Psykiatrisk Center Nordsjælland (regionalt) 50 medarbejdere og beboere
Forsorgshjemmet Skansegården (regionalt) 125 medarbejdere og beboere
Arbejdspladsbibliotekerne skaber en positiv medarbejderkultur og støtter de eksisterende fællesskaber. Projektet er stærkest, når medarbejdergruppen er homogen og har daglig adgang til bøgerne, samt når ledelsen fungerer som ambassadører for projektet.
2: Læsebølgen i Kongevænget
Tre projektmedarbejdere går dør til dør i et socialt boligområde 17 onsdage i træk kl. 16-20 med to ladcykler fyldt med bøger. De låner bøger ud ved hoveddørene og henter bøgerne igen efter tidligst fire uger. Det er muligt at bestille bøger, som bringes ud efterfølgende onsdag. I det lokale beboerhus er opstillet to bogreoler.
Kongevænget 1, Hillerød Øst. 539 lejemål, 71 opgange, 850 beboere.
Læsebølgen blev igangsat med en stor beboerfest med mad, musik og festlige indslag. Der blev annonceret for Læsebølgen via opslag i opgangene, løbesedler, beboerbladet og via de lokale netværk – samt fra uge til uge. Læsebølgen er en grundig, langsom, og imødekommende måde at formidle litteratur på. Den kan få alle i tale, og det er lykkedes både at skabe nye læsere samt gode relationer til en gruppe borgere, biblioteket ikke før har været i kontakt med. Projektet er stærkest, når de frivillige foreninger fungerer som ambassadører for projektet.
3: Læsegrupperne
Sociale fora, hvor deltagerne gennem et 8-ugers forløb i fællesskab læser og diskuterer skønlitteratur. Læsegrupperne styres af en læsegruppeleder, som til hvert møde medbringer en novelle og et digt, som udleveres til og læses højt for deltagerne. Inspirationen til læsegrupperne kommer fra Læseforeningen, hvor Hillerød Bibliotek har fået uddannet to læsegruppeledere.
Tre læsegrupper á otte uger á halvanden time på Forsorgshjemmet Skansegården. 6-10 deltagere pr. gang. Der læses i et hyggeligt rum og serveres altid kage og kaffe.
Projektet er stærkest, når personalet på Skansegården bakker op om og deltager i projektet. Deltagerne skal i starten motiveres til at dukke op. Læsegrupperne skaber et rum for fælles refleksion og giver deltagerne en følelse af personligt ejeskab over litteraturen. Læs mere på www.laeseforeningen.dk/
4: Læsekompasset
Læsekompasset er baseret på en personlig samtale mellem deltageren og en bibliotekar, som varer ca. en halv time. I løbet af samtalen spørger bibliotekaren ind til deltagerens interesser, sociale profil, læsevaner mmm. og sammensætter efterfølgende en bogpakke med seks særligt udvalgte materialer til deltageren. Deltageren får desuden en kompasrose, som angiver vedkommendes specifikke læseprofil. Kompasrosen kan efterfølgende præsenteres på et hvilket som helst bibliotek i landet, hvilket vil give de lokale bibliotekarer en større forudsætning for at hjælpe vedkommende. Formålet er at kickstarte eller understøtte den enkeltes læseinteresse gennem personlig vejledning.
Læsekompasset udføres på biblioteket efter tilmelding på hjemmeside el. telefonisk.
Projektet er stærkest, når Læsekompasset tilbydes lokalt til målgruppen – fx på arbejdspladsen eller i lokalområdet. Læsekompasset har stor appel for motiverede læsere, men skal ”sælges” til ikke-motiverede via ambassadører.
5: Føljetonen
Mediebureauet Zetland har skrevet en føljeton om Hillerød Læser fra start til slut. Føljetonen er skrevet af journalist Casper Fauerholdt og følger tre deltagere i Hillerød Læser, der hver især repræsenterer en målgruppe: Gymnasieeleven Doaa fra Kongevænget, sosuassistenten Hanne fra Sophienborg Plejecenter og den hjemløse Steffen fra Forsorgshjemmet Skansegården. Formålet var at skabe en inklusiv fortælling om Hillerød Læser, som ville vække interesse og skabe medejerskab over projektet hos projektets deltagere.
Føljetonen, Læs, læs, læs – en fortælling om jagten på læselysten, kan downloades gratis på iBooks og på Hillerød Biblioteks hjemmeside fra d. 9. april 2015.
Kommentarer