I Frederikshavn kommune har projektgruppen de sidste 1,5 år arbejdet for at hjælpe unge ishockeyspillere fra FIK til at finde læseglæden. En svær målgruppe, hvor meget andet fanger opmærksomheden og bliver prioriteret frem for litteraturen.
Af Bent Birk Kristensen, Områdeleder, Center for Bibliotek og Borgerservice Frederikshavn Bibliotek
Med projektet FACE OFF – FIK Læser giver vi de unge drenge kamp til stregen, så de har svært ved at modstå læselysten.
Gennem en app med gamification og interaktion, involverende forfatterarrangementer, øget tilgængelighed til præferenceudvalgte materialer og rollemodeller, er litteraturen begyndt at glide ind i drengenes og klubbens bevidsthed og hverdag.
Målgruppen og formål
Det er ikke tilfældigt, at spillerne og FIK er udvalgt som målgruppe for Frederikshavn Kommunes læseprojekt. I Frederikshavn, såvel som i resten af landet, er tendensen klar: Mange af vores unge teenagedrenge læser næsten ikke og slet ikke udover det de er ’tvunget’ til at læse i skolen.
Samtidig gennemsyrer ishockeyen kommunen. Her er vi kendte for og stolte af vores ishockey - så meget at en stor del af vores unge drenge bruger en stor del af deres fritid på sporten.
Herudover skal drengene også balancere både skole, venner, familie og livet som teenager generelt (hvilket kan være svært nok i sig selv), så hvilken bog, der skal udforskes står ikke højt på listen af gøremål.
Det er således en oplagt målgruppe at tage fat i, men også en af de absolut sværeste. Men denne kendsgerning slår os ikke ud. Vi tror på, at drenge kan blive gode læsere, og kan have tid til læsning, samtidig med, at de kan blive de dygtige sportsfolk, som de ønsker. Ja, vi mener at det ene understøtter det andet. Derfor fik projektet også sloganet: ”Rigtige sportsfolk læser også”.
Midlet
I kampen for at fremme ishockeydrengenes læselyst faldt valget på udvikling af en unik FIK-app, fordi mediet har mange funktionsmuligheder, der samlet kan være med til at vække målgruppens læseinteresse, indfri behov og løse problemstillinger.
App’en gør det altid enkelt og let at åbne døren til litteraturen. Når drengene endelig har tid gør app’en litteraturen tilgængelige, og det er lige meget hvor eller hvornår. For eksempel når spillerne er i transport til og fra kampe. Det er samtidig et medie, som målgruppen er vant til at bruge, ja mobilen er næsten en forlængelse af deres arm – sammen med hockeystaven selvfølgelig.
Mediet gør de også muligt at præsentere drengene for litteratur, der er aktuel og tilpasset den enkeltes præferencer på en appetitlig og opmærksomhedsskærpende måde. Sådan er det med film, tv, spil, og musik, så hvorfor skulle drengene forvente mindre fra litteraturens verden.
Lyst frem for tvang
Det er ikke nok at gøre litteraturen tilgængelig. Der skal mere til for at drengene kaster sig over den næste bog. Der skal noget ekstra, overraskende til og her giver app-mediet mange løsningsmuligheder. Sammen med Aalborg Universitet og softwarevirksomheden Redia er der udviklet et koncept, der netop skal give en ekstra dimension til læseoplevelsen.
Drengenes motivation for litteraturen styrkes gennem gamification, fordi det stemmer overens med deres konkurrenceånd også fra den fysiske verden.
App’en har fået navnet Bookbites. Her er det drengenes mulighed for at se deres løbende progression i læsningen, der motiverer og udfordrer dem til at læse mere.
App’en har også fokus på at skabe tid og rum for drengene, ved at opdele bogen i tidsopdelte enheder, tilpasset den enkeltes hverdag.
Fysiske bøger i ishockeyhallen
Projektet FACE-OFF FIK Læser har også en stor sekundær målgruppe. Det er nødvendigt at involvere forældre, søskende, bedsteforældre, skolekammerater og trænere for at gøre læsningen en naturlig del af hverdagen for de unge spillere. Derfor har vi lavet en udstilling i ishockeyhallen med bøger til alle aldre. Udstillingen i hallen er blevet taget godt i mod, og ifølge et opstillet barometeret er der læst hele 1937 bøger.
For forældre, søskende og bedsteforældre, der opholder sig i hallen under træning har det været en glimrende aktivitetsmulighed, som de ikke før på samme måde har haft. Krydsfeltet, der hermed er blevet skabt, mellem træning og læsning, har også haft indflydelse på den primære målgruppe, der på grund af den lette tilgængelighed til litteraturen også har vist udvikling.
Rollemodeller og arrangementer
I projektperioden har vi afholdt forfatterarrangementer, også i samarbejde med en skolebibliotekar. Disse arrangementer har blandt andet haft fokus på involvering i litteraturens skabelsesproces og på budskabet ”rigtige sportsfold læser også”.
Dette er også understøttet af projektets inddragelse af rollemodeller på flere niveauer i projektets marketing. Tidligere spillere fra Frederikshavns elitehold White Hawks støtter op om projektet og formidler vigtigheden af, at de unge spillere udvikler sig på flere niveauer end blot de sportslige. Projektet har ligeledes haft mulighed for at bruge klubbens logo, der altid trækker opmærksomhed hos ishockey interesserede.
I dette aspekt af projektet har vi også inddraget nogle af de lidt større, toneangivende spillere fra FIK som ”fotomodeller”. Opmærksomheden og interessen bliver styrket herigennem på grund af den lokale forankring, autenticitet, genkendelighed og muligheden for identificering.
Status
Efter ca. 1,5 år er erfaringerne mange. Det har vist sig, at det på ingen måde er helt lige til at udvikle en app med et nyt og unikt koncept. Udviklingsprocessen har givet uforudsete udfordringer og forsinkelser, men i sidste ende også ny viden og gode resultater. Det står klart, at konceptet om en app, der med elementer af gamification og interaktion skaber den rette motivation for drengene, der i sidste ende betyder en større læselyst hos ishockeydrengene.
Projektet har også vist, at app-konceptet er skalerbart til andre lignende sportsgrene. Det har også vist sig, at projektet kan udvides til at omfatte mange flere samarbejdspartnere, der kan være med til at skabe værdi for målgrupperne.
Vi tror på, at vi med projekt FACE OFF FIK Læser har skabt læseglæde for mange, og samtidig har det sat gang i drengenes tanker og overvejelser om litteratur og læsning.
Kommentarer