Krimiblogger Rebekka Andreasen giver i sin artikel en indføring i krimigenrens nye gerningssted.
Af Rebekka Andreasen, journalist og krimiblogger på www.vildmedkrimi.dk
Den traditionelle krimi har ofte afspejlet samfundet og dets problemer. Dashiell Hammett og Raymond Chandler begynder i 1930'erne og 1940'erne at beskrive samfundsproblemer i USA i deres krimier, og i midten af 60'erne kommer den første af Sjöwall og Wahlöös i alt ti meget samfundskritiske bøger om kriminalkommissær Martin Beck. Bøger, der har haft en enorm betydning for krimigenren, og som har været en stor inspirationskilde for generationer af krimiforfattere.
Også herhjemme har krimilitteraturen afspejlet tiden og dens tendenser. Og taget emner op, som har en afgørende betydning for den måde, vi anskuer os selv og omverdenen på. En ny undergenre til den klassiske krimigenre gør dog det stik modsatte. I domestic noir kigger forfatterne ind ad, og ikke ud i samfundet/verden. Glem alt om klimaforandringer, menneskesmuglere, spioner, narkobander, storpolitiske kampe eller tilfældige seriemordere. Du behøver måske ikke engang at træde ud ad hoveddøren for at finde dramaet og det dystre. Hjemmet kan være et farligt sted at opholde sig. Et sted, der kan tage livet af dig.
Intet Home Sweet Home
I domestic noir rykker uhyggen helt tæt på og forplanter sig lige der, hvor du burde føle dig allermest tryg og sikker, nemlig i dit eget hjem og blandt din familie og din nære omgangskreds. Domestic noir centrerer sig om privatlivet og de tætte relationer. Omdrejningspunktet for domestic noir-thrillers er ofte dagligdagen med arbejde, venner, børn og parforhold. Hvad foregår der egentlig i hovedet på de mennesker, du tror, du kender så godt? Genren udforsker bl.a. ægteskabets eller det tætte venskabs knap så idylliske sider. Der er ridser i lakken. Kæmpestore ridser, der får katastrofale konsekvenser.
Der er intet Home, Sweet Home over domestic noir, men i stedet en sprængfarlig cocktail af nedgravede familiehemmeligheder og løgne, hustruvold, utroskab, indespærring, manipulation og forsvundne børn. Hjemlig (u)hygge, når det er værst og paranoia, der følger med helt ned i sofaens bløde puder.
Bag om idyllen
Med selfies og sociale medier som Facebook og Instagram kan vi iscenesætte vores liv, så det emmer af nybagt gourmetbrød, harmonisk sexliv, masser af motion, glade unger, tætte venskaber, idylliske ferier og perfekte designerhjem, og mange peger på, at genren opfylder vores behov for at komme ind under den åleglatte overflade, helt derind, hvor der er mørkt og ubehageligt. Domestic noir punkterer myten om det perfekte liv.
Et af de danske forlag, der har udgivet flere bøger i genren, er Gads Forlag. Forlaget står bag danske oversættelser af domestic noir fra blandt andre britiske Harriet Lane og amerikanske Gillian Flynn. Redaktionschef på Gads Forlag, Elisabeth Strandgaard, har et bud på, hvorfor genren er blevet så populær:
- Inderst inde ved vi godt, at det ikke er det sande billede, vi bliver præsenteret for: ungerne taber leverpostejmaden i sofaen, og skænderierne står ofte i kø, når hele familien er på ferie – og ham den spændende og charmerende fyr, man forelskede sig i, viser sig at være mest interesseret i at sidde i netundertrøje foran fjernsynet og drikke dåseøl . Vi ved det, men der gemmer sig i de fleste nok altid en lille snært af forestillingen om, at de andres liv er meget lækrere og bedre end ens eget. Domestic noir gør mildest talt op med billedet af det perfekte liv, det perfekte ægteskab og hjemmet som en tryg og konfliktfri zone, forklarer Elisabeth Strandgaard.
Hun tror også, at genren er blevet populær, fordi læserne kan relatere sig til hverdagslivet og bøgernes realisme.
Gillian Flynn skubber til genren
Især amerikanske Gillian Flynns Gone Girl har sat skub i genren. Kvinden der forsvandt, som bogen hedder på dansk, udkom herhjemme i 2013 og året før i USA. Flynns domestic noir-thriller er blevet en international bestseller, og den psykologiske thriller har begejstret læsere over hele verden.
Romanen handler om det unge og smukke ægtepar Amy og Nick. På parrets femårs bryllupsdag forsvinder Amy sporløst efter tegn på kamp i hjemmet. Manden Nick bliver mistænkt for at stå bag, og snart er Nick hvirvlet ind i en mediestorm og politiefterforskning. I romanen skiftes de to hovedpersoner til at give deres vidt forskellige versioner af sandheden, og som læser bliver du trukket rundt i manegen og har skiftevis sympati for den ende, så den anden. Hvem skal du tro på? Bogen er i øvrigt blevet filmatiseret med Ben Affleck og Rosamund Pike i hovedrollerne som det mystiske ægtepar.
Siden Kvinden der forsvandt udkom har stadig flere forlag sendt domestic noir-thrillers på gaden. Den hurtigst sælgende debutbog nogensinde, britiske Paula Hawkins The Girl on the Train, på dansk Kvinden i toget, tilhører genren.
Også Paula Hawkins bruger flere fortællespor, hvilket er karakteristisk for mange domestic noir-romaner. En af bogens hovedpersoner, Rachel, ved ikke engang, om hun tør stole på, hvad hun selv har oplevet, og på den måde driller forfatteren sine læsere. Som alkoholiker med hukommelsestab er Rachel en utroværdig fortæller, og du bliver i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert. En thriller som Kvinden i toget er et eksempel på, at du ikke nødvendigvis behøver kunne lide den kvindelige hovedperson for at blive grebet af historien.
Fra vold mod kvinder til voldelige kvinder
Det er svært at komme med en firkantet definition på genren, men langt de fleste domestic noir-thrillers har en kvindelig hovedperson, og altså ikke nødvendigvis en sympatisk en af slagsen. Hvor ikke så få kvinder har mistet livet i krimier og spændingsromaner, er kvinderne i domestic noir ikke kun ofre eller heltinder. De er også skurke, psykopater, manipulerende, tyranner, udspekulerede og fulde af hævn, vrede og magtbegær.
Ikke sjældent er bøgerne skrevet af kvindelige forfattere. Domestic noir blander thrilleren/krimien med den mere almindelige skønlitterære roman, og vægten ligger på det psykologiske frem for hæsblæsende action. Gyset ligger i de små skræmmende detaljer, der afslører, at intet er, som det giver sig ud for at være. Genren flirter med tanken om, at selv inde i den fredeligste mand og den mest harmoniske kvinde, bor en morder, der kan slippe ud på et tidspunkt, hvis de rette, eller nærmere, forkerte omstændigheder er til stede.
Er genren overhovedet ny?
Selvom Gillian Flynn har fået æren af at kickstarte domestic noir, legede britiske Charlotte Brontë med nogle af de elementer, der kendetegner genren, da hun skrev den victorianske klassiker Jane Eyre i 1847. I bogen jonglerer hun med både mystiske hændelser og psykologiske gys. I 1938 skrev Daphne du Maurier Rebecca, der også med rette kan kaldes for domestic noir. Også Patricia Highsmith skrev i 1950'erne psykologiske thrillers, der kan betegnes som domestic noir. En af de få mandlige forfattere, der har kastet sig over genren, er den amerikanske bestseller-forfatter Harlan Coben.
Meget tyder op, at læserne slet ikke er færdige med at granske, om det nu kan passe, at 'de levede lykkeligt til deres dages ende'. At der også fremover vil være fokus på domestic noir, er redaktionschef Elisabeth Strandgaard fra Gads Forlag ikke i tvivl om.
- Det er jo primært kvinder, der læser skønlitteratur, og kvinder har vel egentlig altid godt kunnet lide at læse realisme med stærk identifikationsmulighed, hvilket domestic noir-genren i høj grad byder på. Jeg tror, genren vil vokse nogle år endnu, for der er mange uudforskede emner at tage fat på, og hvem har ikke været i et parforhold, der ikke var hundrede procent harmonisk? Rigtig mange vil gerne læse om emnet – fra mange forskellige vinkler. Og mon ikke der er noget på vej inden for genren fra en (kvindelig) dansk forfatter? Det tror jeg.
Har du lyst til at kaste dig over domestic noir, er her ideer til titler, du kan gå i gang med. Hvis du tør.
- Kvinden der forsvandt af Gillian Flynn
- Kvinden i toget af Paula Hawkins
- Den tavse kvinde af S. A. Harrison
- Det burde du have vidst af Jean Hanff Korelitz
- Før jeg lukker øjnene af S. J. Watson
- Dobbelt liv af S. J. Watson
- Bogen om dig af Claire Kendal
- Pigen med det tidsindstillede hjerte af Peter Swanson
- Aldrig uden dig af Harriet Lane
- Den anden af Harriet Lane
- Hausfrau af Jill Alexander Essbaum
- Min mands hemmelighed af Liane Moriarty
- Sundhedsplejersken af Nova Lee Maier
Kommentarer