Børn kan godt lide at læse, viser læsevaneundersøgelse, men de synes, de mangler tid og flere bøger om emner, de interesserer sig for.
Skrevet af Stine Reinholdt Hansen, Ph.d. -stipendiat ved Center for Børnelitteratur, IUP (Institut for Pædagogik og Uddannelse), Aarhus Universitet
Digitale og visuelle medier er populære
Bogen i traditionel forstand har fået stærk konkurrence fra forskellige digitale medier, og den tid, børn bruger på bøger i fritiden, er ikke overraskende mindre end den, de bruger på fx TV og computerspil.
En større læsevaneundersøgelse viser, at de fleste børn godt kan lide at læse, men den viser også, at der er flere andre ting, de prioriterer højere. Hvis man fx spørger hvilke medier, børn foretrækker, når de skal hygge sig, svarer både drenge og piger først og fremmest digitale spil og TV/DVD. Bøger er derimod ikke i helt så høj kurs. Mere konkret har 16 % af pigerne valgt bøger som førsteprioritet, når de skal hygge sig, mens det kun er 6 % for drengenes vedkommende.
Børn savner mere tid og flere emner, de interesserer sig for
Når man spørger børn, hvad der kan få dem til at læse mere, svarer de overordnet det samme uanset køn, alder og etnicitet: De ville læse mere, hvis de havde mere tid, og hvis der var flere bøger om emner, de interesserede sig for. Samtidig siger 35 % af alle, at de nok ville læse mere, hvis de vidste, hvad de skulle læse.
I betragtning af den tid børn bruger på TV og spil hver dag, er det svært ikke at tænke, at tiden muligvis kunne prioriteres anderledes, så læsning fik lidt mere plads i børns fritid. Men børnenes svar tyder på, at de i så fald kunne have brug for hjælp og vejledning fra voksne. Både i forhold til at prioritere deres fritid og i særdeleshed i forhold til at blive opmærksom på gode bøger, der kan interessere dem.
Bogen som vigtigt alternativ
Det bør nævnes, at dette ikke er et forsøg på at fremhæve læsning som en fritidsbeskæftigelse, der er højt hævet over alle andre. TV og digitale mediers rolle i børns fritid er en naturlig del af udviklingen, og man kan pege på flere kvaliteter ved digitale spil og sociale medier. Samtidig udgør læsning et vigtigt alternativ, der rummer nogle andre muligheder end TV og digitale medier.
Bogen tilbyder en langsomhed og en mulighed for at fordybe sig, som har flere fordele. Dels er det vigtigt at kunne fordybe sig, når man skal erhverve sig viden og lære noget. Dels har bogen den fordel, at den giver mulighed for selv at danne sig forestillinger og billeder i modsætning til fx spil og Tv-serier. Læserens egne forestillinger åbner for nogle andre typer af dialog og fordybelse. Sammenlignet med visuelle oplevelser lægger de i højere grad op til samtale om forskellige temaer og forestillingsbilleder.
Endelig tilbyder bogen et muligt afbræk fra spil og sociale medier, som har den fantastiske, men også insisterende egenskab, at de giver mulighed for at forsætte i det uendelige, hvad enten der er tale om spil, Tv-serier eller kontakt med kammerater. Bogen derimod tilbyder en ro og en mulighed for at koble af fra en konstant kommunikation med omverdenen, som indimellem kan synes tiltrængt for os alle.
Men hvordan får vi skabt mere tid til læsning og fundet bøger om flere emner, der kan interessere børn?
Børn foretrækker gys, humor og serier
Hvis man spøger børnene selv, hvilken type læsestof de foretrækker, er svaret først og fremmest humor. På tværs af alder, køn og etnicitet er bøger med humor den foretrukne genre. Gys og fantasy, hvor almindelige hverdagsproblematikker reflekteres i et fantastisk univers, er også populære genrer. Desuden er serier, der giver mulighed for at forblive i et velkendt univers, en klar overordnet tendens. Undersøgelsen understreger behovet for at møde børnene der, hvor de er, når de skal præsenteres for læsestof. Der skal selvfølgelig være plads til at udvide børns horisont, hvad læsning angår, men når så mange har svaret, at de mangler emner, der interesserer dem, giver det god mening først og fremmest at tage afsæt i noget, der fanger deres interesse, lige netop der hvor de er i livet. Det kan betyde, at det ikke er den samme litteratur, der optager vores børn og børnebørn, som den vi selv er blevet præsenteret for som børn. Det kan også betyde, at det ikke nødvendigvis er læsestof, vi i udgangspunktet selv finder udfordrende og spændende. Der findes imidlertid masser af ny god børne- og ungdomslitteratur, som kan indfange både børn og voksne, hvis man er opmærksom på de gode tilbud på biblioteker, i boghandlere og på litteratursider.
Det kræver ofte støtte og hjælp at nå ind til litteraturen. Derfor er det også vigtigt at gøre aktuel børnelitteratur tilgængelig. At vise børn forskellige muligheder og introducere dem for fagpersoner og lokaliteter, fysiske eller digitale, der rummer viden om og begejstring for litteratur. Endelig er det vigtigt selv at vise interesse for bøger og diskutere læseoplevelser.
Det kan godt være, at der er mange andre ting, der trækker i børn og unge i dag, men de har som sagt stadig lyst til at læse. Den lyst kan vi hjælpe på vej ved at skabe et fællesskab omkring læsning og vise dem, at de har tid til læsning og fordybelse, hvis de tager sig tid.
Fakta:
Læsevaneundersøgelse blev foretaget af Stine Reinholdt Hansen i 2010, som en del af en ph.d.-afhandling om børns læsevaner i fritiden. Knap 2000 børn fra 12 forskellige skoler over hele landet deltog. Afhandlingen forventes offentliggjort i løbet af foråret 2014.
Kommentarer