Anmeldelse
Over hals og hoved af Michael Frayn
Hvad mon der ville ske, hvis man tilfældigt stødte på et hidtil ukendt maleri af den store, nederlandske renæssancemaler Breugel?
Anbefalet af bibliotekar Ianne Elo, Bibliotekerne i Søllerød
I denne herlige og morsomme engelske bog er Martin hovedperson og fortæller. Hudløst ærligt beskriver han, hvordan følelser og ambitioner fuldstændig tager magten fra ham, da han støder på et ukendt maleri af Breugel. Det må han bare eje – naturligvis for siden hen at præsentere verden for det. Desværre må han lyve meget, og bedrage en hel del mennesker for at få fat i det.
Martin er egentlig filosofiuddannet, men til fortvivlelse for hans unge kone Kate (ekspert i kristen ikonologi) er han ved at skifte til kunsthistorie, eller måske snarere kunstfilosofi. Det er meningen at han skal skrive en bog i løbet af de måneder, de skal tilbringe i deres landhus med den nyfødte datter Tilda.
Men alt kommer til at gå over hals og hoved, da Martin ved et besynderligt middagsarrangement hos nogle naboer får et glimt af ”billedet”. I første omgang er han 100% overbevist om, at det er det sjette, og hidtil ukendte, af Breugels billeder om årets måneder. Men som en rutsjebane veksler hans opstemte sikkerhed hele tiden med dyb fortvivlelse over at tage fejl – men han kan ikke stoppe.
Der bliver ikke skrevet på nogen bog i landhuset – for Martin må ustandselig til London for at udforske baggrunden for det ukendte billede.
Og her springer RENÆSSANCEN ind i romanen. Via Martins læsning og overvejelser får vi at vide, hvorfor Nederlandene dengang var under spansk herredømme – hvorfor styret var så grusomt, og hvorfor så mange blev pint og myrdet – hvordan der opstod religiøse og politiske modbevægelser – og hvordan Breugel (måske) under alt dette kunne male og sælge sine billeder til storkøbmanden Jongelinck – og til kardinal Granvella, den egentlige hersker på den tid.
Vi får også beskrevet de vidunderlige Breugelbilleder, der findes i dag. Vi bliver gjort opmærksom på de symboler i dem, der var åbenlyse for samtiden i renæssancen, men må forklares for nutidsmennesker, og som gør oplevelsen af malerierne endnu større.
Jeg kan godt røbe, at Martin ikke får fat i ”sit” billede – men du skal selv læse den groteske beskrivelse af, hvordan det lige akkurat ikke lykkes. Og kan hans dejlige kone tilgive hans svigt og snyd og bedrag?
Oversat fra engelsk af Poul Bratbjerg Hansen efter ”Headlong”. Rosinante 1999. 376 sider
Lån bogen på
Hvad mon der ville ske, hvis man tilfældigt stødte på et hidtil ukendt maleri af den store, nederlandske renæssancemaler Breugel?
Anbefalet af bibliotekar Ianne Elo, Bibliotekerne i Søllerød
I denne herlige og morsomme engelske bog er Martin hovedperson og fortæller. Hudløst ærligt beskriver han, hvordan følelser og ambitioner fuldstændig tager magten fra ham, da han støder på et ukendt maleri af Breugel. Det må han bare eje – naturligvis for siden hen at præsentere verden for det. Desværre må han lyve meget, og bedrage en hel del mennesker for at få fat i det.
Martin er egentlig filosofiuddannet, men til fortvivlelse for hans unge kone Kate (ekspert i kristen ikonologi) er han ved at skifte til kunsthistorie, eller måske snarere kunstfilosofi. Det er meningen at han skal skrive en bog i løbet af de måneder, de skal tilbringe i deres landhus med den nyfødte datter Tilda.
Men alt kommer til at gå over hals og hoved, da Martin ved et besynderligt middagsarrangement hos nogle naboer får et glimt af ”billedet”. I første omgang er han 100% overbevist om, at det er det sjette, og hidtil ukendte, af Breugels billeder om årets måneder. Men som en rutsjebane veksler hans opstemte sikkerhed hele tiden med dyb fortvivlelse over at tage fejl – men han kan ikke stoppe.
Der bliver ikke skrevet på nogen bog i landhuset – for Martin må ustandselig til London for at udforske baggrunden for det ukendte billede.
Og her springer RENÆSSANCEN ind i romanen. Via Martins læsning og overvejelser får vi at vide, hvorfor Nederlandene dengang var under spansk herredømme – hvorfor styret var så grusomt, og hvorfor så mange blev pint og myrdet – hvordan der opstod religiøse og politiske modbevægelser – og hvordan Breugel (måske) under alt dette kunne male og sælge sine billeder til storkøbmanden Jongelinck – og til kardinal Granvella, den egentlige hersker på den tid.
Vi får også beskrevet de vidunderlige Breugelbilleder, der findes i dag. Vi bliver gjort opmærksom på de symboler i dem, der var åbenlyse for samtiden i renæssancen, men må forklares for nutidsmennesker, og som gør oplevelsen af malerierne endnu større.
Jeg kan godt røbe, at Martin ikke får fat i ”sit” billede – men du skal selv læse den groteske beskrivelse af, hvordan det lige akkurat ikke lykkes. Og kan hans dejlige kone tilgive hans svigt og snyd og bedrag?
Oversat fra engelsk af Poul Bratbjerg Hansen efter ”Headlong”. Rosinante 1999. 376 sider
Lån bogen på
Kommentarer