Anmeldelse
Musik af Steen Kaargaard Nielsen
- Log ind for at skrive kommentarer
I takt med den teknologiske udvikling er tilgængeligheden til musik blevet næsten ubegrænset. Hvilken betydning det har, undersøger musikforskeren i denne Tænkepause.
Det er ikke en traditionel musikhistorie eller -analyse, der er ærindet, men derimod at se på musik som fænomen. At blandt meget andet at undersøge, om den store musikstrøm er et bevidst valg, fordi vi indser den store betydning, musik har for os, eller det bare er hvid støj, der gør, at vi slet ikke lytter efter.
Der er dog ingen tvivl om, at vi bliver påvirket, og musikforsker fra Aarhus Universitet Steen Kaargaard Nielsen kigger blandt andet på, hvordan forskellige oplevelsesformer har forskellige normer: der er stor forskel på at give den gas foran Smukscenen i Skanderborg og sidde i en koncertsal til klassisk musik, hvor man end ikke må hoste – hvis det dog ikke drejer sig om afslutningsnummeret ved Last Night at the Proms.
Inden da skal vi dog i det hele taget have klarlagt, hvad musik er og hvordan den adskiller sig fra andre lyde. For os vesterlændinge kan det lyde som musik/sang, når muezzinerne messer fra minareterne, mens det for muslimer ”blot” er bøn.
Selv om emnet er musikteori, er der masser af eksempler fra Beethoven over tolvtonemusikken til Bror Kalles Kapel og The Who. For en almindelig musikforbruger er der rigtig mange øjenåbnere og gode pointer i den meget velskrevne og letlæste bog.
- Log ind for at skrive kommentarer
I takt med den teknologiske udvikling er tilgængeligheden til musik blevet næsten ubegrænset. Hvilken betydning det har, undersøger musikforskeren i denne Tænkepause.
Det er ikke en traditionel musikhistorie eller -analyse, der er ærindet, men derimod at se på musik som fænomen. At blandt meget andet at undersøge, om den store musikstrøm er et bevidst valg, fordi vi indser den store betydning, musik har for os, eller det bare er hvid støj, der gør, at vi slet ikke lytter efter.
Der er dog ingen tvivl om, at vi bliver påvirket, og musikforsker fra Aarhus Universitet Steen Kaargaard Nielsen kigger blandt andet på, hvordan forskellige oplevelsesformer har forskellige normer: der er stor forskel på at give den gas foran Smukscenen i Skanderborg og sidde i en koncertsal til klassisk musik, hvor man end ikke må hoste – hvis det dog ikke drejer sig om afslutningsnummeret ved Last Night at the Proms.
Inden da skal vi dog i det hele taget have klarlagt, hvad musik er og hvordan den adskiller sig fra andre lyde. For os vesterlændinge kan det lyde som musik/sang, når muezzinerne messer fra minareterne, mens det for muslimer ”blot” er bøn.
Selv om emnet er musikteori, er der masser af eksempler fra Beethoven over tolvtonemusikken til Bror Kalles Kapel og The Who. For en almindelig musikforbruger er der rigtig mange øjenåbnere og gode pointer i den meget velskrevne og letlæste bog.
Kommentarer