Skribent
01 sep.00
Anmeldelse
Museumsvagten af Howard Norman
- Log ind for at skrive kommentarer
"Man kan ikke gøre for, hvem man elsker", fastslår miss Delbo. Miss Delbo er omviser på et lille kunstmuseum i Halifax, Canada, og udtalelsen er møntet på museumsvagten DeFoe og hans vanskelige forhold til den hovedpineplagede og følelsesustabile Imogen.
På museet har man hængt en ny udstilling af nogle samtidige hollandske malerier op. Da Imogen ser udstillingen, gribes hun i den grad af et af malerierne, "Jødinde på en gade i Amsterdam", at hun efter en tid fuldstændigt identificerer sig med kvinden på billedet. Billedet forestiller kunstnerens hustru, en jødinde, som for nylig er blevet offer for Hitlers begyndende jødeforfølgelser.
Imogen forlader sit job, afviser DeFoe og helliger sig sit identitetsskift og kunststudier hos miss Delbo. DeFoe forstår ikke ret meget af, hvad der sker med Imogen, men hans kærlighed til hende får ham til at gå så vidt som til at stjæle maleriet med jødinden til hende, hvilket medfører en fængselsstraf.
Tiden er slutningen af 1930'erne. Trods det risikable i at tage til Amsterdam som jødinde vil Imogen tilbage til "sin mand", kunstneren. Hun bakkes op af Miss Delbo og museets direktør, fordi de tror på, at det vil kurere hende for hendes besættelse. Direktøren rejser med, også med den hensigt at redde kunstnerens billeder, inden Hitler kommer til Amsterdam.
"Museumsvagten" er en stilfærdig roman om nogle usædvanlige skæbner. Den er bestemt værd at læse, men den får kun tre roser, fordi man ikke rigtig kommer ind under huden på Imogen.
Centrum, 2000. 279 sider.
BogWeb - 1. september 2000
På museet har man hængt en ny udstilling af nogle samtidige hollandske malerier op. Da Imogen ser udstillingen, gribes hun i den grad af et af malerierne, "Jødinde på en gade i Amsterdam", at hun efter en tid fuldstændigt identificerer sig med kvinden på billedet. Billedet forestiller kunstnerens hustru, en jødinde, som for nylig er blevet offer for Hitlers begyndende jødeforfølgelser.
Imogen forlader sit job, afviser DeFoe og helliger sig sit identitetsskift og kunststudier hos miss Delbo. DeFoe forstår ikke ret meget af, hvad der sker med Imogen, men hans kærlighed til hende får ham til at gå så vidt som til at stjæle maleriet med jødinden til hende, hvilket medfører en fængselsstraf.
Tiden er slutningen af 1930'erne. Trods det risikable i at tage til Amsterdam som jødinde vil Imogen tilbage til "sin mand", kunstneren. Hun bakkes op af Miss Delbo og museets direktør, fordi de tror på, at det vil kurere hende for hendes besættelse. Direktøren rejser med, også med den hensigt at redde kunstnerens billeder, inden Hitler kommer til Amsterdam.
"Museumsvagten" er en stilfærdig roman om nogle usædvanlige skæbner. Den er bestemt værd at læse, men den får kun tre roser, fordi man ikke rigtig kommer ind under huden på Imogen.
Centrum, 2000. 279 sider.
BogWeb - 1. september 2000
- Log ind for at skrive kommentarer
"Man kan ikke gøre for, hvem man elsker", fastslår miss Delbo. Miss Delbo er omviser på et lille kunstmuseum i Halifax, Canada, og udtalelsen er møntet på museumsvagten DeFoe og hans vanskelige forhold til den hovedpineplagede og følelsesustabile Imogen.
På museet har man hængt en ny udstilling af nogle samtidige hollandske malerier op. Da Imogen ser udstillingen, gribes hun i den grad af et af malerierne, "Jødinde på en gade i Amsterdam", at hun efter en tid fuldstændigt identificerer sig med kvinden på billedet. Billedet forestiller kunstnerens hustru, en jødinde, som for nylig er blevet offer for Hitlers begyndende jødeforfølgelser.
Imogen forlader sit job, afviser DeFoe og helliger sig sit identitetsskift og kunststudier hos miss Delbo. DeFoe forstår ikke ret meget af, hvad der sker med Imogen, men hans kærlighed til hende får ham til at gå så vidt som til at stjæle maleriet med jødinden til hende, hvilket medfører en fængselsstraf.
Tiden er slutningen af 1930'erne. Trods det risikable i at tage til Amsterdam som jødinde vil Imogen tilbage til "sin mand", kunstneren. Hun bakkes op af Miss Delbo og museets direktør, fordi de tror på, at det vil kurere hende for hendes besættelse. Direktøren rejser med, også med den hensigt at redde kunstnerens billeder, inden Hitler kommer til Amsterdam.
"Museumsvagten" er en stilfærdig roman om nogle usædvanlige skæbner. Den er bestemt værd at læse, men den får kun tre roser, fordi man ikke rigtig kommer ind under huden på Imogen.
Centrum, 2000. 279 sider.
BogWeb - 1. september 2000
På museet har man hængt en ny udstilling af nogle samtidige hollandske malerier op. Da Imogen ser udstillingen, gribes hun i den grad af et af malerierne, "Jødinde på en gade i Amsterdam", at hun efter en tid fuldstændigt identificerer sig med kvinden på billedet. Billedet forestiller kunstnerens hustru, en jødinde, som for nylig er blevet offer for Hitlers begyndende jødeforfølgelser.
Imogen forlader sit job, afviser DeFoe og helliger sig sit identitetsskift og kunststudier hos miss Delbo. DeFoe forstår ikke ret meget af, hvad der sker med Imogen, men hans kærlighed til hende får ham til at gå så vidt som til at stjæle maleriet med jødinden til hende, hvilket medfører en fængselsstraf.
Tiden er slutningen af 1930'erne. Trods det risikable i at tage til Amsterdam som jødinde vil Imogen tilbage til "sin mand", kunstneren. Hun bakkes op af Miss Delbo og museets direktør, fordi de tror på, at det vil kurere hende for hendes besættelse. Direktøren rejser med, også med den hensigt at redde kunstnerens billeder, inden Hitler kommer til Amsterdam.
"Museumsvagten" er en stilfærdig roman om nogle usædvanlige skæbner. Den er bestemt værd at læse, men den får kun tre roser, fordi man ikke rigtig kommer ind under huden på Imogen.
Centrum, 2000. 279 sider.
BogWeb - 1. september 2000
Bøger af Howard Norman
Museumsvagten
Museumsvagten DeFoes kæreste føler sig identitetsløs, indtil hun tror, hun finder sig selv i et hollandsk maleri på hans museum. Han stjæler det til hende og sætter en række…
Læs mere
Kommentarer