Anmeldelse
Kvalitetstid af Richard Ford
Otte handlingsmættede hverdagsskildringer om den moralske knibe, som nutidens mænd og kvinder pludselig kan befinde sig i, når de undersøger, om det virkelig kan passe, at græsset er grønnere i naboens have.
I Richard Fords nye novellesamling – han har tidligere fået udgivet samlingen "Kvinder med mænd" på dansk i 1998 - tager han atter fat i middelklassens mænd. Eller rettere i mænd OG kvinder, for det er samlivet mellem de to køn, Ford finder interessant.
Hans to hovedværker ("Uafhængighedsdag" og "Sportsjournalisten") omhandler sportsjournalisten Frank Bascombe, hvis forkrampede liv og ikke mindst hans forhold til det andet køn han skildrede, så man sad rystet tilbage efter endt læsning. Så gribende er hans noveller ikke, men ikke desto mindre lidenskabelige og sørgmuntre.
"Kvalitetstid" handler, som den engelske titel "A Multitude of Sins" tydeligere siger, om begrebet synd – her forstået som utroskab. Ford har tidligere sagt, at utroskab er " - svigt med hensyn til samvittighed, svigt med hensyn til tålmodighed. Selvoptagethed og narcissisme. Inkonsekvent adfærd. Løgn, ligegyldighed, tabet af seksuel lidenskab." Og alt dette er indeholdt i disse tilfredse, men alligevel mærkeligt desperate hovedpersoners liv, hvis drømme om ægteskab, job og velstand er opfyldte, men hvor den melankolske og rastløse monotoni nu har sneget sig ind.
Personerne virker på overfladen coole, men agerer nærmest som forvirrede høns, der ikke fatter konsekvenserne af de handlinger, som utroskaben sætter i gang. Som det for eksempel sker i novellen 'Kvalitetstid', hvor Wales pludselig må sande, at den bedragede ægtemand står klar med lussinger til ham i hotellets foyer. Det var ikke meningen!
Til enhver tid er personerne hurtige til at finde en god undskyldning for deres tvivlsomme sidespring - selvbedrageriske og forkælede af livet. Dette sidste måske bedst beskrevet i novellen 'Afgrunden', hvor Frances og Howard løber linen ud og betaler prisen for de kødelige lyster. Det var heller ikke meningen!
Fords stil er den solide realisme, hvor mere lyriske passager enkelte gange får lov at bryde igennem. Og få kan som han skrive en kompakt novelle, så man bagefter føler, at man har læst en hel bog. Jeg kan kun komme i tanke om Raymond Carver – men han er også god!
Oversat af Mads Frese. Tiderne Skifter, 2005. 236 sider. Kr 298,
Otte handlingsmættede hverdagsskildringer om den moralske knibe, som nutidens mænd og kvinder pludselig kan befinde sig i, når de undersøger, om det virkelig kan passe, at græsset er grønnere i naboens have.
I Richard Fords nye novellesamling – han har tidligere fået udgivet samlingen "Kvinder med mænd" på dansk i 1998 - tager han atter fat i middelklassens mænd. Eller rettere i mænd OG kvinder, for det er samlivet mellem de to køn, Ford finder interessant.
Hans to hovedværker ("Uafhængighedsdag" og "Sportsjournalisten") omhandler sportsjournalisten Frank Bascombe, hvis forkrampede liv og ikke mindst hans forhold til det andet køn han skildrede, så man sad rystet tilbage efter endt læsning. Så gribende er hans noveller ikke, men ikke desto mindre lidenskabelige og sørgmuntre.
"Kvalitetstid" handler, som den engelske titel "A Multitude of Sins" tydeligere siger, om begrebet synd – her forstået som utroskab. Ford har tidligere sagt, at utroskab er " - svigt med hensyn til samvittighed, svigt med hensyn til tålmodighed. Selvoptagethed og narcissisme. Inkonsekvent adfærd. Løgn, ligegyldighed, tabet af seksuel lidenskab." Og alt dette er indeholdt i disse tilfredse, men alligevel mærkeligt desperate hovedpersoners liv, hvis drømme om ægteskab, job og velstand er opfyldte, men hvor den melankolske og rastløse monotoni nu har sneget sig ind.
Personerne virker på overfladen coole, men agerer nærmest som forvirrede høns, der ikke fatter konsekvenserne af de handlinger, som utroskaben sætter i gang. Som det for eksempel sker i novellen 'Kvalitetstid', hvor Wales pludselig må sande, at den bedragede ægtemand står klar med lussinger til ham i hotellets foyer. Det var ikke meningen!
Til enhver tid er personerne hurtige til at finde en god undskyldning for deres tvivlsomme sidespring - selvbedrageriske og forkælede af livet. Dette sidste måske bedst beskrevet i novellen 'Afgrunden', hvor Frances og Howard løber linen ud og betaler prisen for de kødelige lyster. Det var heller ikke meningen!
Fords stil er den solide realisme, hvor mere lyriske passager enkelte gange får lov at bryde igennem. Og få kan som han skrive en kompakt novelle, så man bagefter føler, at man har læst en hel bog. Jeg kan kun komme i tanke om Raymond Carver – men han er også god!
Oversat af Mads Frese. Tiderne Skifter, 2005. 236 sider. Kr 298,
Kommentarer