28 jul.20

Kommentarer

1 kommentar
AfAnders Eliasson
tir, 31/08/2021 - 18:53

Jeg er fuldt ud enig med din anmeldelse af bogen. Jeg slugte den også og fandt den gribende. Derudover er den meget velskrevet og persongalleriet bliver beskrevet meget klart uden for mange dikkedarer. Man kender dem efter få sider af hver historie. Hver historie er fuld af tristesse, afsavn og mangler, men forfatteren formår i hver historie at give handlingen et tvist så det ikke bliver for tungt.

Det er så absolut kvindelitteratur som måske henvender sig mest til kvinder. Men som heteroseksuel mand fik jeg et meget lærerigt indblik i hvad jeg vil kalde moderne post-overgangsalder kvinders liv og problemer. Pu-ha, det må være svært at leve op til. Så mange mønstre der skal brydes, så mange roller der skal udfyldes og så mange afsavn.

DDR er langt væk, men hele tiden til stede og i den sidste historie er det et meget vigtigt emne. Der er andre bøger om emnet og de hjælper så absolut med forståelsen af nogle af denne romans problemstillinger.

Til sidst: Hvad med mændene som jo er meget vigtige i denne bog? Udover den nye mand i Judiths historie, en mand vi hører meget lidt om, beskrives mændene meget negativt. Der er ikke rigtig nogen af dem der er værd at samle på. Den sidste historie er nærmest en opsamling af dette, hvor de 2 søskende simpelthen slutter sig sammen for første gang i deres liv og opgiver tættere forhold til mænd. Er nutidens middelaldrende mand en dum skid som man ikke kan bruge til noget? Det syntes jeg godt at man kan læse denne bog.

I er velkomne til at være uenige :-)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer