Anmeldelse
How to rob a bank
- Log ind for at skrive kommentarer
Værket er bygget op som slags telefon-drevet Bonnie & Clyde-fortælling og bl.a. på grund af den store genkendelsesfaktor i form af velkendt adfærd og brug af apps og kendte sites har værket appel fra 12 år og op. Tematisk kan der dog være nogle gråzoner mht. kriminalaspektet i handlingsforløbet, om end det er præsenteret humoristisk.
Af Simon Brørup
Det interaktive element er yderst begrænset, man klikker sig og evt. tilbage, på den måde ligner det en traditionel bladrerog, fysisk såvel som ebog. Det filmiske garneret med sekvenser fra populærkultur understeger værkets karakter som en mediereflekterende samtidskommentar.
Beskrivelse
Værket er bygget I kodeskriften HTML5, CSS og JavaScript. Brugergrænsefladen er meget enkel, man klikker sig frem I handlingen og værket kan afses/afspilles på computer, bærbar eller mobile enheder, værkets lydside er ligeligeres central.
How To Rob a Bank er en fortælling i fem afsnit, der oprindeligt er publiceret kronologisk som enkeltstående værker fra 2016 og frem til 2017. Afsnittene hænger sammen i en samlet fortælling, sproget er kun engelsk.
How to Rob a Bank er en historie om et bankrøveri der ender galt. Fortællingen er fortalt gennem skærmskud (screenshots) og animationer fra den udførende røvers iPhone. Man ser hvorledes han benytter kendte websider som Google, Wikipedia, interagerer på sociale netværk, gør brug af forskellige apps og andre websiders samt sms’er med sin medsammensvorne, alt sammen for at nå sit mål om at røve en bank og slippe godt fra det.
Skaberen er amerikaneren Alan Bigelow, der har lavet digital litteratur og beslægtede internetprojekter siden 1999, han er derudover professor i interdisciplinære studier og har universitetsunderviser siden 1992.
Handlingen
Fortællingens fem afsnit er en fremadskridende handling, afsnittene varierer i forskellig brug af apps, sites og funktioner fra telefonen, men historien hænger sammen. Afsnittene hedder Research, Escape, Romance, Home og Sister, sister.
Hovedpersonen og fortælleren hedder Ted og kalder sig bankrober i/på de forskellige medier hvor han gør opmærksom på sine gerninger.
I første afsnit pågår der en undersøgelse af hvordan man kan gøre sig klar til røveriet, derefter, i kapitel 2 er fortælleren på flugt. Under flugten forenes han med kæresten Elizabeth. De bliver begge efterlyst og Bonnie & Clyde-effekten indtræder i kapitel 3, Romance, som handler om hvordan parret er gået i skjul på heroisk og romantisk vis. Kapitel 4, Home fødes en datter og det trivielle liv indtræffer. Kapitel 5 Sister, sister giver fortællingen et stærkt præg af en blanding af dokumenter/bekendelse, da kærestens søster Deborah også indtager en vis rolle som den moralske vogter, som gør det til sin mission at redde Ted og Lizzies datter fra hendes forråede forbryderophav. Det gør hun ved at indgå i talkshows, radioprogrammer og interviews, som bliver hovedsporet for det afsluttende kapitel.
Værkets perspektiver
Litterært set kan man sige at værket ophæver den alvidende fortæller og lader iPhonen være fortælleren i værket. Der er ingen tvivl om at How To Rob A Bank
er et amerikansk værk, men samtidig hyperglobalt, da stort set alle de funktioner der tages i brug i løbet af fortællingen, spil, chats, Wiki ‘er, sites etc. er tilgængelig for iPhone-brugere uden for USA og derfor har en ret bred og almen appel.
På denne måde bliver Alan Bigelows fortælling et ret slående tidsbillede anno 2016/2017 på hvordan ens mobiltelefon kan blive en meget kraftfuld fortæller ud fra et enkelt greb, nemlig at applikere de enorme muligheder og derfor også potentielt afhængigheder, som er iPhonen repræsenterer.
Der er ikke tale om science fiction eller en bevidst afsøgning af grænserne for iPhones yderste evner, snarere en temmelig uredigeret bearbejdning af et simpelt (overfor)brug af iPhonen. For eksempel er der ofte stavefejl i søgninger, strømmen går på telefonen og andre velkendte træk ved den efterhånden ret gennemprøvede brug af iPhonen indtræffer i forløbet, som var det ens egen telefon.
Værket har vundet flere priser inden for digital litteratur bl.a. med begrundelser om netop hvordan How To Rob A Bank er et prima eksempel på samtidens digitale landskab, med telefonen som førergreb. Værket illustrer på en legende og enkel måde også de ubevidste mængder af kommandoer og tekst der driver frem og tilbage på iPhonens store sluser. Ydermere pointerer værket hvor meget adfærd der reelt dikteres og afsøges med telefonens applikationer og websites inden for få sekunder rækkevidde.
Sammenligning
How To Rob a Bank er mest oplagt at sætte i relation til et kritisk kurateret sammentræk af udvalgte youtube-klip. Det er ”daily life in USA” som copy-pasted fiktion. Værket skal ikke ses som et FOMO-indspark, men mere som en Bonnie & Clyde anno 2017.
Konklusion
How To Rob a Bank er på mange måder et simpelt fremaddrivende værk der trækker på filmiske narrative teknikker. De mange skrevne kommandoer og foretagsomheden kan forhåbentlig bidrage til en refleksion om den bevidste eller ubevidste tekstproduktion der akkumuleres ved brug af iPhones uendelige muligheder. Den tekstlige interaktion med apps, søgninger, sms’er etc. kan passende være et åbnende indslag til begrebet ”digital litteratur”.
Værket kan også ses som en mediekritisk kommentar og tidsbillede på hvor meget historie, der kan konstrueres og bevidst eller ubevidst dannes ud fra ens kommandoer og brug af iPhonens teknologier.
- Log ind for at skrive kommentarer
Værket er bygget op som slags telefon-drevet Bonnie & Clyde-fortælling og bl.a. på grund af den store genkendelsesfaktor i form af velkendt adfærd og brug af apps og kendte sites har værket appel fra 12 år og op. Tematisk kan der dog være nogle gråzoner mht. kriminalaspektet i handlingsforløbet, om end det er præsenteret humoristisk.
Af Simon Brørup
Det interaktive element er yderst begrænset, man klikker sig og evt. tilbage, på den måde ligner det en traditionel bladrerog, fysisk såvel som ebog. Det filmiske garneret med sekvenser fra populærkultur understeger værkets karakter som en mediereflekterende samtidskommentar.
Beskrivelse
Værket er bygget I kodeskriften HTML5, CSS og JavaScript. Brugergrænsefladen er meget enkel, man klikker sig frem I handlingen og værket kan afses/afspilles på computer, bærbar eller mobile enheder, værkets lydside er ligeligeres central.
How To Rob a Bank er en fortælling i fem afsnit, der oprindeligt er publiceret kronologisk som enkeltstående værker fra 2016 og frem til 2017. Afsnittene hænger sammen i en samlet fortælling, sproget er kun engelsk.
How to Rob a Bank er en historie om et bankrøveri der ender galt. Fortællingen er fortalt gennem skærmskud (screenshots) og animationer fra den udførende røvers iPhone. Man ser hvorledes han benytter kendte websider som Google, Wikipedia, interagerer på sociale netværk, gør brug af forskellige apps og andre websiders samt sms’er med sin medsammensvorne, alt sammen for at nå sit mål om at røve en bank og slippe godt fra det.
Skaberen er amerikaneren Alan Bigelow, der har lavet digital litteratur og beslægtede internetprojekter siden 1999, han er derudover professor i interdisciplinære studier og har universitetsunderviser siden 1992.
Handlingen
Fortællingens fem afsnit er en fremadskridende handling, afsnittene varierer i forskellig brug af apps, sites og funktioner fra telefonen, men historien hænger sammen. Afsnittene hedder Research, Escape, Romance, Home og Sister, sister.
Hovedpersonen og fortælleren hedder Ted og kalder sig bankrober i/på de forskellige medier hvor han gør opmærksom på sine gerninger.
I første afsnit pågår der en undersøgelse af hvordan man kan gøre sig klar til røveriet, derefter, i kapitel 2 er fortælleren på flugt. Under flugten forenes han med kæresten Elizabeth. De bliver begge efterlyst og Bonnie & Clyde-effekten indtræder i kapitel 3, Romance, som handler om hvordan parret er gået i skjul på heroisk og romantisk vis. Kapitel 4, Home fødes en datter og det trivielle liv indtræffer. Kapitel 5 Sister, sister giver fortællingen et stærkt præg af en blanding af dokumenter/bekendelse, da kærestens søster Deborah også indtager en vis rolle som den moralske vogter, som gør det til sin mission at redde Ted og Lizzies datter fra hendes forråede forbryderophav. Det gør hun ved at indgå i talkshows, radioprogrammer og interviews, som bliver hovedsporet for det afsluttende kapitel.
Værkets perspektiver
Litterært set kan man sige at værket ophæver den alvidende fortæller og lader iPhonen være fortælleren i værket. Der er ingen tvivl om at How To Rob A Bank
er et amerikansk værk, men samtidig hyperglobalt, da stort set alle de funktioner der tages i brug i løbet af fortællingen, spil, chats, Wiki ‘er, sites etc. er tilgængelig for iPhone-brugere uden for USA og derfor har en ret bred og almen appel.
På denne måde bliver Alan Bigelows fortælling et ret slående tidsbillede anno 2016/2017 på hvordan ens mobiltelefon kan blive en meget kraftfuld fortæller ud fra et enkelt greb, nemlig at applikere de enorme muligheder og derfor også potentielt afhængigheder, som er iPhonen repræsenterer.
Der er ikke tale om science fiction eller en bevidst afsøgning af grænserne for iPhones yderste evner, snarere en temmelig uredigeret bearbejdning af et simpelt (overfor)brug af iPhonen. For eksempel er der ofte stavefejl i søgninger, strømmen går på telefonen og andre velkendte træk ved den efterhånden ret gennemprøvede brug af iPhonen indtræffer i forløbet, som var det ens egen telefon.
Værket har vundet flere priser inden for digital litteratur bl.a. med begrundelser om netop hvordan How To Rob A Bank er et prima eksempel på samtidens digitale landskab, med telefonen som førergreb. Værket illustrer på en legende og enkel måde også de ubevidste mængder af kommandoer og tekst der driver frem og tilbage på iPhonens store sluser. Ydermere pointerer værket hvor meget adfærd der reelt dikteres og afsøges med telefonens applikationer og websites inden for få sekunder rækkevidde.
Sammenligning
How To Rob a Bank er mest oplagt at sætte i relation til et kritisk kurateret sammentræk af udvalgte youtube-klip. Det er ”daily life in USA” som copy-pasted fiktion. Værket skal ikke ses som et FOMO-indspark, men mere som en Bonnie & Clyde anno 2017.
Konklusion
How To Rob a Bank er på mange måder et simpelt fremaddrivende værk der trækker på filmiske narrative teknikker. De mange skrevne kommandoer og foretagsomheden kan forhåbentlig bidrage til en refleksion om den bevidste eller ubevidste tekstproduktion der akkumuleres ved brug af iPhones uendelige muligheder. Den tekstlige interaktion med apps, søgninger, sms’er etc. kan passende være et åbnende indslag til begrebet ”digital litteratur”.
Værket kan også ses som en mediekritisk kommentar og tidsbillede på hvor meget historie, der kan konstrueres og bevidst eller ubevidst dannes ud fra ens kommandoer og brug af iPhonens teknologier.
Kommentarer