Anmeldelse
Højt på strå
- Log ind for at skrive kommentarer
Vred og humoristisk bog om venskab, kærlighed og forældreskab i skyggen af det moderne, tyske klassesamfund.
I 'Højt på strå' møder vi Resi, der er forfatter og mor til fire og bor i lejelejlighed i det eftertragtede kvarter Prenzlauer Berg i Berlin. Hun har sat sig for at fortælle sin 14-årige datter Bea sandheden om, hvor svært det er at være hende. Det vil hun gøre for at ruste hende til det fremtidige liv, som vil byde på nogle af de skuffelser, som hun selv oplever i forhold til økonomiske problemer og idealet om at være den perfekte kvinde og mor.
Resi ville ønske, at hendes egen mor, som desværre er død, havde fortalt hende om, hvordan hendes liv sådan rigtigt var: Ikke blot de tre standardfortællinger, som hun jævnligt gav, som ikke var ærlige, og som ikke fortalte om de økonomiske realiteter, som var definerende for hendes opvækst.
Romanen udfoldes i et kaotisk mønster, hvor Resi dels formidler det svære daglige liv med fire børn og dels med nedslag i hendes egen og moderens fortid, hvor særligt hendes venskabsgruppes bristede kollektivistiske drømme fylder. Det viser sig nemlig, at hun og hendes mand Sven ikke rigtigt passer ind i vennernes planer om at flytte sammen i en nybygget og eksklusiv bolig.
Romanen kredser om årsagerne hertil, som i sidste ende egentlig mest handler om, at de ikke er lige så rige som de andre, og at Resi gerne vil italesætte det, men gør det i en artikel og en udleverende roman, imens de andre ikke vil anerkende, at deres rigdom ændrer noget i forhold til deres idealer.
Sidste år udkom Glenn Bechs fremragende Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. 'Højt på strå' er en slags tysk storesøster. Begge bøger formidler den retfærdige vrede over, at vi ikke taler om klasseforskelle og om konsekvenserne. De befinder sig begge i et slags mellemrum mellem den lave sociale klasse, de kommer fra, og ikke længere tilhører på grund af deres uddannelse og arbejde, og den kreative øvre middelklasse.
'Højt på strå' lykkes med at påpege denne umulige position, og man kommer virkelig til at forstå Resis frustration og vrede. Romanen løftes også af de særligt smukke og humoristiske passager, hvor hendes familieliv udfoldes, fyldt som det er med konflikter og opløftende pludselige glimt af fællesskab og harmoni.
- Log ind for at skrive kommentarer
Vred og humoristisk bog om venskab, kærlighed og forældreskab i skyggen af det moderne, tyske klassesamfund.
I 'Højt på strå' møder vi Resi, der er forfatter og mor til fire og bor i lejelejlighed i det eftertragtede kvarter Prenzlauer Berg i Berlin. Hun har sat sig for at fortælle sin 14-årige datter Bea sandheden om, hvor svært det er at være hende. Det vil hun gøre for at ruste hende til det fremtidige liv, som vil byde på nogle af de skuffelser, som hun selv oplever i forhold til økonomiske problemer og idealet om at være den perfekte kvinde og mor.
Resi ville ønske, at hendes egen mor, som desværre er død, havde fortalt hende om, hvordan hendes liv sådan rigtigt var: Ikke blot de tre standardfortællinger, som hun jævnligt gav, som ikke var ærlige, og som ikke fortalte om de økonomiske realiteter, som var definerende for hendes opvækst.
Romanen udfoldes i et kaotisk mønster, hvor Resi dels formidler det svære daglige liv med fire børn og dels med nedslag i hendes egen og moderens fortid, hvor særligt hendes venskabsgruppes bristede kollektivistiske drømme fylder. Det viser sig nemlig, at hun og hendes mand Sven ikke rigtigt passer ind i vennernes planer om at flytte sammen i en nybygget og eksklusiv bolig.
Romanen kredser om årsagerne hertil, som i sidste ende egentlig mest handler om, at de ikke er lige så rige som de andre, og at Resi gerne vil italesætte det, men gør det i en artikel og en udleverende roman, imens de andre ikke vil anerkende, at deres rigdom ændrer noget i forhold til deres idealer.
Sidste år udkom Glenn Bechs fremragende Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. 'Højt på strå' er en slags tysk storesøster. Begge bøger formidler den retfærdige vrede over, at vi ikke taler om klasseforskelle og om konsekvenserne. De befinder sig begge i et slags mellemrum mellem den lave sociale klasse, de kommer fra, og ikke længere tilhører på grund af deres uddannelse og arbejde, og den kreative øvre middelklasse.
'Højt på strå' lykkes med at påpege denne umulige position, og man kommer virkelig til at forstå Resis frustration og vrede. Romanen løftes også af de særligt smukke og humoristiske passager, hvor hendes familieliv udfoldes, fyldt som det er med konflikter og opløftende pludselige glimt af fællesskab og harmoni.
Kommentarer