Anmeldelse
Her er DK af Anne Meisner, Iselin C. Hermann, Helle Selma Harbsmeier (red.)
- Log ind for at skrive kommentarer
Ud at se. En mangfoldighed af stemmer fortæller på vidt forskellig vis om et væld af lokaliteter og fænomener over det ganske land.
Over 200 bidragydere giver deres subjektive beskrivelse af en lokalitet, som de føler sig knyttet til. En broget skare af skolebørn, studerende, pensionister og en hel masse midt imellem, bl.a. flere journalister og forfattere. Bogen går topografisk til værks og er forsynet med kort, men det er hverken en almindelig topografi eller en turistguide. Det er en samling subjektive essays knyttet til bestemte lokaliteter, hvor bidragyderne har haft frie hænder til at udfolde sig inden for en begrænset plads. Der er stor forskel på, hvordan bidragyderne udtrykker sig. Nogle udtrykker sig superkort, mens andre breder sig over et par sider, og teksterne går fra det saglige til det nærmest poetiske.
De fleste har et positivt forhold til deres specielle lokalitet, med Henrik Nordbrandt som den mest markante undtagelse, der bruger pladsen til at harcelere over, hvordan det moderne landbrug har ødelagt hans lokalitet. Selv storbyens asfaltørken får et positivt skær i erindringens blide lys. Der er næsten ingen grænser for, hvad bidragyderne hæfter sig ved. Der er smukke naturscenerier, stemningsfyldte beskrivelser af middelalderbyer, der emmer af historie, og af nyere og mere kedelige byer som Esbjerg, hvor havnen er byens berettigelse.
Nogle lokaliteters navne pirrer nysgerrigheden. Hvilke hemmeligheder gemmer mon det sære Pomle Nakke på? Undertiden trækker man på smilebåndet, som ved læsningen om konkurrencen om at finde den mest ekkoegnede sætning til brug i Ekkodalen. Prøv selv med ”hvad forvolder prinsesser smerter?”. Der er bizarre små museer med minimal åbningstid, og transformatortårnet ved Skive med den utrolige indvendige kunstneriske udsmykning bliver man nødt til at besøge. Og sådan kan jeg blive ved.
Når jeg alligevel kommer lidt i tvivl om bogens anvendelighed, skyldes det, at helhedsindtrykket er så broget og mangfoldigt, at man mister pusten, hvis man læser bogen i sin helhed, og ikke alle bidrag interesserer lige meget. Det ville være oplagt at fordele bogens bidrag over flere numre af DSB-bladet 'Ud & Se'.
- Log ind for at skrive kommentarer
Ud at se. En mangfoldighed af stemmer fortæller på vidt forskellig vis om et væld af lokaliteter og fænomener over det ganske land.
Over 200 bidragydere giver deres subjektive beskrivelse af en lokalitet, som de føler sig knyttet til. En broget skare af skolebørn, studerende, pensionister og en hel masse midt imellem, bl.a. flere journalister og forfattere. Bogen går topografisk til værks og er forsynet med kort, men det er hverken en almindelig topografi eller en turistguide. Det er en samling subjektive essays knyttet til bestemte lokaliteter, hvor bidragyderne har haft frie hænder til at udfolde sig inden for en begrænset plads. Der er stor forskel på, hvordan bidragyderne udtrykker sig. Nogle udtrykker sig superkort, mens andre breder sig over et par sider, og teksterne går fra det saglige til det nærmest poetiske.
De fleste har et positivt forhold til deres specielle lokalitet, med Henrik Nordbrandt som den mest markante undtagelse, der bruger pladsen til at harcelere over, hvordan det moderne landbrug har ødelagt hans lokalitet. Selv storbyens asfaltørken får et positivt skær i erindringens blide lys. Der er næsten ingen grænser for, hvad bidragyderne hæfter sig ved. Der er smukke naturscenerier, stemningsfyldte beskrivelser af middelalderbyer, der emmer af historie, og af nyere og mere kedelige byer som Esbjerg, hvor havnen er byens berettigelse.
Nogle lokaliteters navne pirrer nysgerrigheden. Hvilke hemmeligheder gemmer mon det sære Pomle Nakke på? Undertiden trækker man på smilebåndet, som ved læsningen om konkurrencen om at finde den mest ekkoegnede sætning til brug i Ekkodalen. Prøv selv med ”hvad forvolder prinsesser smerter?”. Der er bizarre små museer med minimal åbningstid, og transformatortårnet ved Skive med den utrolige indvendige kunstneriske udsmykning bliver man nødt til at besøge. Og sådan kan jeg blive ved.
Når jeg alligevel kommer lidt i tvivl om bogens anvendelighed, skyldes det, at helhedsindtrykket er så broget og mangfoldigt, at man mister pusten, hvis man læser bogen i sin helhed, og ikke alle bidrag interesserer lige meget. Det ville være oplagt at fordele bogens bidrag over flere numre af DSB-bladet 'Ud & Se'.
Kommentarer