Anmeldelse
Børn i Danmarkshistorien : fortalt for børn og voksne af Nils Hartmann
- Log ind for at skrive kommentarer
En blanding af fakta og fiktion, understøttet af mange illustrationer, giver børn fra ca. 9 år et lille indtryk af børneliv i Danmark fra oldtid til nutid.
Nils Hartmann er uddannet lærer og har udgivet en stribe børnebøger; flere af dem ned et historisk indhold. Det er en stor mundfuld at give sig i kast med den samlede Danmarkshistorie, og det kan kun blive til små smagsprøver. Man kan ikke forvente, at børn skal kunne holde styr på den lange historie, og selv om bogen kan læses fra ca. 9 år, vil den give det største udbytte sammen med en voksen formidler, der kan uddybe og forklare. Bogens styrke er, at den fokuserer på børns liv. Fiktive afsnit med kendte eller ukendte børn understøttes af faktabokse og faktaafsnit, og de mange tegninger medvirker til at anskueliggøre børnelivet.
Vi præsenteres for børneliv i oldtiden, middelalderen, renæssancen, enevældens tid og nutiden. Man får et indtryk af, at fortidens børn har deltaget i de daglige gøremål og været vigtige aktører i slægtens overlevelse. Fiktionen understøttes bl.a. af faktaafsnit, tidstavler og arkæologiske fund.
Vi kommer vidt omkring med fortællinger om bl.a. jagt i stenalderen, livet på bopladsen og en sejlads i vikingetiden. Efter oldtiden bliver de sociale forskelle tydeligere, og der langt flere kilder at trække på. Det giver forfatteren lejlighed til at beskrive kendte personer fra samfundets øverste lag som børn, f.eks. Chr. IV, Sophie Brahe og dronning Margrete I. Som kontrast beskriver han f.eks. de fattige børn i Chr. IV’s Tugt- og Børnehuset.
Også i det 20. årh. er de sociale forskelle tydelige, som man kan se i fortællingen om en tjenestedrengs lange og anstrengende arbejdsdag. Fattigdommen fik flere familier til at søge lykken i Amerika med vekslende held. Bogen slutter med historien om den berømte Churchill-klub, hvor store drenge lavede sabotage under II Verdenskrig.
Det er en lidt flimrende måde at lære Danmarkshistorie på, bedst indtaget i små bidder, men betoningen af børnenes hverdagsliv er med til at vække moderne børns interesse. Det hjælper også, at vedkommende og børnerelaterede emner som skolegang og børnelege behandles i særlige faktaafsnit.
- Log ind for at skrive kommentarer
En blanding af fakta og fiktion, understøttet af mange illustrationer, giver børn fra ca. 9 år et lille indtryk af børneliv i Danmark fra oldtid til nutid.
Nils Hartmann er uddannet lærer og har udgivet en stribe børnebøger; flere af dem ned et historisk indhold. Det er en stor mundfuld at give sig i kast med den samlede Danmarkshistorie, og det kan kun blive til små smagsprøver. Man kan ikke forvente, at børn skal kunne holde styr på den lange historie, og selv om bogen kan læses fra ca. 9 år, vil den give det største udbytte sammen med en voksen formidler, der kan uddybe og forklare. Bogens styrke er, at den fokuserer på børns liv. Fiktive afsnit med kendte eller ukendte børn understøttes af faktabokse og faktaafsnit, og de mange tegninger medvirker til at anskueliggøre børnelivet.
Vi præsenteres for børneliv i oldtiden, middelalderen, renæssancen, enevældens tid og nutiden. Man får et indtryk af, at fortidens børn har deltaget i de daglige gøremål og været vigtige aktører i slægtens overlevelse. Fiktionen understøttes bl.a. af faktaafsnit, tidstavler og arkæologiske fund.
Vi kommer vidt omkring med fortællinger om bl.a. jagt i stenalderen, livet på bopladsen og en sejlads i vikingetiden. Efter oldtiden bliver de sociale forskelle tydeligere, og der langt flere kilder at trække på. Det giver forfatteren lejlighed til at beskrive kendte personer fra samfundets øverste lag som børn, f.eks. Chr. IV, Sophie Brahe og dronning Margrete I. Som kontrast beskriver han f.eks. de fattige børn i Chr. IV’s Tugt- og Børnehuset.
Også i det 20. årh. er de sociale forskelle tydelige, som man kan se i fortællingen om en tjenestedrengs lange og anstrengende arbejdsdag. Fattigdommen fik flere familier til at søge lykken i Amerika med vekslende held. Bogen slutter med historien om den berømte Churchill-klub, hvor store drenge lavede sabotage under II Verdenskrig.
Det er en lidt flimrende måde at lære Danmarkshistorie på, bedst indtaget i små bidder, men betoningen af børnenes hverdagsliv er med til at vække moderne børns interesse. Det hjælper også, at vedkommende og børnerelaterede emner som skolegang og børnelege behandles i særlige faktaafsnit.
Kommentarer