Anmeldelse
Beethoven: Den symfoniske mester af Peter Dürrfeld
- Log ind for at skrive kommentarer
Ludwig van Beethovens 250-års fødselsdag fejres med en veloplagt biografi, der samtidig er en fortrinlig guide til den store komponists fantastiske musik.
I 2020 er det 250 år siden Ludwig van Beethoven blev født. I den anledning har Peter Dürrfeld bedrevet en vidunderlig bog om den krakilske tysker og hans geniale musik. Læseren får både fortællingen om Beethovens stormomsuste liv og en inspirerende gennemgang af hans værker med hovedfokus på de ni berømte symfonier. Et oplagt bekendtskab for alle, der gerne vil lære Beethoven og hans musik bedre at kende.
Dürrfeld går enkelt og frejdigt til værks. Bogen er kronologisk opbygget med tre hovedafsnit om hhv. Beethovens barndom og ungdom i Bonn og Wien, hans storhedstid i begyndelsen af 1800-tallet, mens Napoleonskrigene rasede, og til sidst hans alderdom med den tiltagende døvhed. Undervejs får man indblik i både Beethovens udvikling som menneske og som kunstner.
Dürrfeld fortaber sig sjældent i biografiske petitesser (vil man have flere af dem, er der langt mere omfattende Beethoven-biografier at give sig i kast med) og er for det meste rigtig god til at sortere i troværdige og mindre troværdige oplysninger om Beethovens liv, f.eks. når det handler om de talrige forsøg på at identificere hans mystiske ”udødelige elskede”.
Dürrfeld fastholder fokus på musikken med løbende gennemgange af Beethovens vigtigste værker, dvs. primært de ni symfonier, de 32 klaversonater samt klavertrioerne og strygerkvartetterne, men med interessante afstikkere, bl.a. til operaen ’Fidelio’ og hans sange. Her er vel at mærke ikke tale om detaljerede analyser af tonearter, akkordforløb og den slags.
Dürrfeld er eminent god til at sætte læseren ind i musikkens univers og til at male de stemninger og billeder frem, som musikken vækker hos lytteren, som når han f.eks. beskriver 8. symfonis andensats som ”listigt luntende, som en spasmager, der sniger sig af sted for at udføre en practical joke ”, eller når han sammenligner andensatsen fra klaversonate nr. 30 med et stykke legetøj fra et H.C. Andersen-eventyr. Her er en dygtig musikformidler på spil, som evner at åbne musikken op for nybegynderne - og mon ikke selv de mere velbevandrede vil kunne finde inspiration til at lytte med andre ører, end de plejer?
’Beethoven: Den symfoniske mester’ er skrevet med ikkefagfolk for øje og er så lettilgængelig og læsevenlig, som det nok overhovedet kan lade sig gøre, inklusive en tidstavle for Beethovens liv, en oversigt over hans værker og anbefalinger til gode indspilninger. Beethoven-feinschmeckere vil muligvis ikke finde så meget nyt i Dürrfelds fremstilling, men for de uindviede er bogen et rigtigt godt sted at begynde.
- Log ind for at skrive kommentarer
Ludwig van Beethovens 250-års fødselsdag fejres med en veloplagt biografi, der samtidig er en fortrinlig guide til den store komponists fantastiske musik.
I 2020 er det 250 år siden Ludwig van Beethoven blev født. I den anledning har Peter Dürrfeld bedrevet en vidunderlig bog om den krakilske tysker og hans geniale musik. Læseren får både fortællingen om Beethovens stormomsuste liv og en inspirerende gennemgang af hans værker med hovedfokus på de ni berømte symfonier. Et oplagt bekendtskab for alle, der gerne vil lære Beethoven og hans musik bedre at kende.
Dürrfeld går enkelt og frejdigt til værks. Bogen er kronologisk opbygget med tre hovedafsnit om hhv. Beethovens barndom og ungdom i Bonn og Wien, hans storhedstid i begyndelsen af 1800-tallet, mens Napoleonskrigene rasede, og til sidst hans alderdom med den tiltagende døvhed. Undervejs får man indblik i både Beethovens udvikling som menneske og som kunstner.
Dürrfeld fortaber sig sjældent i biografiske petitesser (vil man have flere af dem, er der langt mere omfattende Beethoven-biografier at give sig i kast med) og er for det meste rigtig god til at sortere i troværdige og mindre troværdige oplysninger om Beethovens liv, f.eks. når det handler om de talrige forsøg på at identificere hans mystiske ”udødelige elskede”.
Dürrfeld fastholder fokus på musikken med løbende gennemgange af Beethovens vigtigste værker, dvs. primært de ni symfonier, de 32 klaversonater samt klavertrioerne og strygerkvartetterne, men med interessante afstikkere, bl.a. til operaen ’Fidelio’ og hans sange. Her er vel at mærke ikke tale om detaljerede analyser af tonearter, akkordforløb og den slags.
Dürrfeld er eminent god til at sætte læseren ind i musikkens univers og til at male de stemninger og billeder frem, som musikken vækker hos lytteren, som når han f.eks. beskriver 8. symfonis andensats som ”listigt luntende, som en spasmager, der sniger sig af sted for at udføre en practical joke ”, eller når han sammenligner andensatsen fra klaversonate nr. 30 med et stykke legetøj fra et H.C. Andersen-eventyr. Her er en dygtig musikformidler på spil, som evner at åbne musikken op for nybegynderne - og mon ikke selv de mere velbevandrede vil kunne finde inspiration til at lytte med andre ører, end de plejer?
’Beethoven: Den symfoniske mester’ er skrevet med ikkefagfolk for øje og er så lettilgængelig og læsevenlig, som det nok overhovedet kan lade sig gøre, inklusive en tidstavle for Beethovens liv, en oversigt over hans værker og anbefalinger til gode indspilninger. Beethoven-feinschmeckere vil muligvis ikke finde så meget nyt i Dürrfelds fremstilling, men for de uindviede er bogen et rigtigt godt sted at begynde.
Kommentarer