Anmeldelse
To år otte måneder og otteogtyve nætter
Inkohærensen er omdrejningsaksen i Salman Rushdies seneste roman.
2 år 8 måneder og 28 nætter = 1001 nat! I det tidsrum kan en kvinde gennemføre 3 svangerskaber og blive mor til multilinger, hvis hun er en djinna. I så fald har afkommet ingen øreflipper; og 800 år efter vil de have efterkommere over hele verden. Også i New York i Mærkværdighedens 1001 dage, hvor skæbner pibler gennem universets ormehuller.
På ejendommen La Incoerenza arbejder den leviterende havemand Geronimo(Hieronimus) for milliardæren Alexandra. Fra andre rum og tider kommer Zumurrud den Store og Dunia, djinna-formoderen, der undtagelsesvis kan føle kærlighed. Blot fire af værkets gigantiske galleri af figurer, der indfiltres i rum/tider/steder af divergerende dimensioner.
Romanen er usammenhængende (= inkohærent) og propfuld af absurditeter, som er krævende at fatte.
Værkets ordbilledsfære kan sammenlignes med Hieronimus Bosch, parret med Kvium/Dali og krydret med Magritte. Men langsom og fordybet læsning giver adgang til en slags komprimeret visdom :
"Ingen god gerning går ustraffet hen, sagde Eva til Adam, og det burde være hele menneskehedens motto" (side 97)
"Had, Dumhed, Hengivenhed og Grådighed er den nye Apokalypses 4 ryttere" (side 188)
"Han ville have fiktionen om virkeligheden tilbage" (side 193)
Salman Rushdie har udtalt, at denne meget boblende fiktion er en skrivereaktion på hans meget faktuelle selvbiografi Joseph Anton, som er et vidnesbyrd om ytringsfriheden.
Romanen omfatter også en psykologisk historie om kærlighed/kamp-forholdet mellem en magtfuld far og en magtfuld datter - omend den foregår på djinn-plan.
Salman Rushdie er en usammenlignelig storyteller, hvis værker nærer menneskelige dybder og stiller eksistentielle spørgsmål til læserne.
Med 1001 demonstrerer Salman Rushdie igen smilende, at vi alle er underlagt Illusionens Usammenhæng ;-)
I MAYAs vold!
Inkohærensen er omdrejningsaksen i Salman Rushdies seneste roman.
2 år 8 måneder og 28 nætter = 1001 nat! I det tidsrum kan en kvinde gennemføre 3 svangerskaber og blive mor til multilinger, hvis hun er en djinna. I så fald har afkommet ingen øreflipper; og 800 år efter vil de have efterkommere over hele verden. Også i New York i Mærkværdighedens 1001 dage, hvor skæbner pibler gennem universets ormehuller.
På ejendommen La Incoerenza arbejder den leviterende havemand Geronimo(Hieronimus) for milliardæren Alexandra. Fra andre rum og tider kommer Zumurrud den Store og Dunia, djinna-formoderen, der undtagelsesvis kan føle kærlighed. Blot fire af værkets gigantiske galleri af figurer, der indfiltres i rum/tider/steder af divergerende dimensioner.
Romanen er usammenhængende (= inkohærent) og propfuld af absurditeter, som er krævende at fatte.
Værkets ordbilledsfære kan sammenlignes med Hieronimus Bosch, parret med Kvium/Dali og krydret med Magritte. Men langsom og fordybet læsning giver adgang til en slags komprimeret visdom :
"Ingen god gerning går ustraffet hen, sagde Eva til Adam, og det burde være hele menneskehedens motto" (side 97)
"Had, Dumhed, Hengivenhed og Grådighed er den nye Apokalypses 4 ryttere" (side 188)
"Han ville have fiktionen om virkeligheden tilbage" (side 193)
Salman Rushdie har udtalt, at denne meget boblende fiktion er en skrivereaktion på hans meget faktuelle selvbiografi Joseph Anton, som er et vidnesbyrd om ytringsfriheden.
Romanen omfatter også en psykologisk historie om kærlighed/kamp-forholdet mellem en magtfuld far og en magtfuld datter - omend den foregår på djinn-plan.
Salman Rushdie er en usammenlignelig storyteller, hvis værker nærer menneskelige dybder og stiller eksistentielle spørgsmål til læserne.
Med 1001 demonstrerer Salman Rushdie igen smilende, at vi alle er underlagt Illusionens Usammenhæng ;-)
I MAYAs vold!
Kommentarer