Rubinrød

2015
)

Rubinrød af Kerstin Gier

13 okt.15

Romantisk fantasydrama om tidsrejsende! ’Rubinrød’ er første lovende del af en international succestrilogi og føjer sig smukt til den strøm af Young Adult romaner, der udkommer for tiden.

Denne nye fantasyserie starter fantastisk lovende. Det romantiske fantasydrama om den nutidige Gwendolyn, der pludselig hovedkulds bliver kastet ud i at skulle rejse frem og tilbage i tiden, har alle ingredienser til at blive en klassiker indenfor genren. Udover de spændende møder med fortiden, uventet kærlighed, hemmelige selskaber og planer og uigennemskuelige intriger er bogen desuden forsynet med en god og befriende portion humor. Og måske lige så vigtigt med det unge publikum in mente: Bogen er let at læse.

16-årige Gwendolyn er en ganske almindelig teenager i en ualmindelig familie. Familien har et særligt gen, som gør, at den udvalgte i familien kan rejse i tiden. Alle tror, at det er Gwendolyns kusine Charlotte, som er denne person, og netop med henblik på at kunne styre denne evne, er Charlotte helt fra lille blevet opdraget til at kunne håndtere disse tidsrejser. Men pludselig en dag bliver Gwendolyn svimmel, og kort efter befinder hun sig i London i begyndelsen af det forrige århundrede. Gwendolyn er i virkeligheden den udvalgte, og totalt uvidende skal hun nu sammen med den utålelige Gideon forsøge at bringe fortiden i orden. En såkaldt kronograf, som bruges af de tidsrejsende, er blevet stjålet, og sammen med Gideon skal Gwendolyn nu prøve at finde ud af hvorfor, samtidig med at de skal samle blod fra alle de 12 tidsrejsende, der har været igennem tiderne siden den første tidsrejse fra 1700-tallet.

Kerstin Geir har med sin successerie taget fat på en af de helt store emner indenfor science fiction og fantasy, nemlig tidsrejserne. Indenfor den rendyrkede fantasygenre for unge har flere forfattere beskæftiget sig med fænomenet, f.eks. Cassandra Clares serie ’Dødens instrumenter’ og John Stephens serie ’Bøger fra begyndelsen’, og Geirs roman kan til fulde stå mål med ovennævnte forfatteres værker.

Udover den spændende vinkel med tidsrejserne, og hvilke konsekvenser det måtte have at ændre i historien, beskrives også ganske overbevisende, hvordan det er at være teenager med skole, drenge og kærlighed. Historien er samtidig både spændende og fyldt med overraskelser, og selvom mange af svarene først kommer i de efterfølgende bind, så må man sige, at underholdningsværdien er helt i top. De to første bøger er allerede blevet filmatiseret.

Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.

Rubinrød #1
Turbine