Med Albert på bagsædet

2016
)

Med Albert på bagsædet af Homer Hickam

23 jun.16

Fornøjelig og næsten sand historie om Elsie og Homer, som bringer alligatoren Albert hjem til Florida i deres Buick.

’For dig, som elskede Den hundredårige, der kravlede ud af vinduet og forsvandt’, står der på bogens bagside, og jeg kan da også sagtens finde lighedspunkter, selv om den efter min mening ikke når helt samme højder. Men underholdende og sjov, det er den. Det, der lader til at være en historie om et ganske almindeligt ægtepar, som har en alligator – det er måske lidt ualmindeligt – udvikler sig til at blive en helt crazy og humoristisk historie. Men der er også alvor bag humoren.

Homer og Elsie lever i et ikke særligt spændende ægteskab i West Virginia i 1930’erne. Homer er en alvorlig mand, som arbejder i kulminerne, og Elsie, som hader kulminerne, kan ikke komme sig over, at hun som ung var kæreste med skuespilleren Buddy Ebsen. Men da han forlod hende for at tage til New York for sin karriere, vender hun tilbage til West Virginia og bliver gift med Homer. I bryllupsgave får hun en alligatorunge af Buddy, og den bliver hendes et og alt. En dag bider den Homer i benene, og han stiller nu Elsie et ultimatum: ham eller Albert. Efter en betænkningstid beslutter hun sig for at blive i ægteskabet, men på den betingelse at Albert skal bringes tilbage til Orlando i Florida.

Det bliver starten på en helt usædvanlig rejse, hvor de røver en bank, og de møder John Steinbeck, så nu ved vi, hvorfor ’Vredens druer’ ikke kom til at hedde ’Høstsigøjneren’.  På et tidspunkt bliver Homer ansat på et baseballhold, og Elsie arbejder som privat sygeplejerske for en meget rig mand, de bliver statister i en  Tarzan-film, og her får Albert også en vigtig rolle. De møder også Hemingway, Homer er ved at omkomme i en kraftig orkan og meget, meget mere.

’Med Albert på bagsædet’ er på den en side en morsom historie om en række usandsynlige og vilde hændelser, men samtidig også en smuk historie om to mennesker, som lærer hvad kærlighed er. Måske er rejsen i virkeligheden en måde at finde ud af meningen med livet.

Forfatteren og fortælleren til denne selvbiografiske(?) roman er Homer Hickam Junior, søn af Elsie og Homer Hickam, og rammen er hans mors fortælling om, hvordan Albert blev bragt hjem. Måske sandt eller måske bare en god historie?  I romanen er gengivet flere fotos, som forestiller forældrene, måske fra deres rejse fra West Virginia til Orlando og tilbage igen. Homer Hickam er forfatter til flere romaner, men denne er den første på dansk. Filmen’ October Sky’ bygger på en af hans store successer ’Rocket Boys’.

en næsten sand historie om en mand, hans kone og hendes alligator
Harper Collins
Birte Kaae