Sort hund

2012
)

Sort hund

24 apr.12

Jeg har lige læst Torben Munksgaards bog "Sort hund", som udkommer idag. Det er samtidig den første bog jeg læser af denne forfatter. I bogen følger vi primært to skikkelser vis liv væves ind i hinanden, kontanthjælpsmodtageren Bernhard på 39 og den vist nok lidt ældre Albert, som har "pakken" med kone, dreng, pige og hund. Hverken Bernhard eller Albert er lykkelige, og dét er bogens tema: det moderne menneskes jagt efter lykke.

Munksgaard har et fantastisk sprog, og undervejs er man rigtig godt underholdt. Fx da vi indledningsvist delagtiggøres i Alberts meget negative tanker om sin kone: "Hun var grim. Måden, hun faldt sammen på som fed, usund voks i lænestolen...[forbandelserne fortsætter længe, og afsluttes med]..., og den bog, hun læste, var elendig".

Bogen er skrevet meget "stramt"; form og stil træder meget frem og tankerne ledes i retning af Paul Auster (ind i mellem Auster på syre for der sker de vildeste ting i "sort hund"). Det virker ind i mellem en anelse for konstrueret for mig, og man tvinges, mens man læser, til at lommefilosofere over hvad der gør én lykkelig (for det forholder personerne i bogen sig ind i mellem til meget direkte - og det er som nævnt bogens tema). Det kan virke lidt for meget ind i mellem, men temaet er alligevel velvalgt. Og vi kommer vidt omkring: betydningen af familie, barndom, misundelse, normer vævet ind i nogle ind i mellem surrealistiske indslag hvor grænsefladen mellem faktisk handling og personernes tanker bliver flydende.

Hunden, der optræder i bogen, fungerer som et billede på det simple og trygge liv: samme gåtur hver dag, spise, sove and that is it. Så er en hund lykkelig. Den har ikke behov for yderligere at realisere sig selv - den mangler bevidstheden om hvor den burde gå hen - og måske ligger lykken netop deri?

"Sort hund" er hurtig læst, men man kan godt grine af den en tid efter og tænke over den længe efter. Jeg vil helt sikkert anbefale den.

29351066
Mikkel Henssel