Leon

2015
)

Leon af Mons Kallentoft & Markus Luttemann

05 nov.15

Selvstændig fortsættelse til ’Zack’. Denne serie er måske nok noget af det mest mørke og dystre for tiden. Romanens action og spænding kombineret med isnende uhygge fungerer perfekt.

Kallentofts nye serie kan fint sammenlignes med navne som Kepler og Lapidus tilsat lige en anelse mere gru, ondskab og selvdestruktion. Den barske og onde historie vil givet skræmme en del læsere bort, men kan man abstrahere fra dette, får man en roman, som ikke er til at slippe. Spændende som bare pokker, og i tilgift får man fine beskrivelser af personer, som alle har deres at slås med.

Et barn forsvinder sporløst fra et flygtningecenter, men ingen savner ham, før han bliver fundet højt oppe i en industriskorsten. Kort efter modtager politiet en videofilm, som viser, hvordan drengen døde: Indespærret i et bur, og jaget og dræbt af en mand iklædt løvekostume.

Endnu en dreng forsvinder, og politiet modtager endnu en video, som denne gang er live og tæller ned. Der er tale om en brutal barnemorder, og det bliver en kamp mod tiden for at finde den skyldige. Samtidig er Zack ikke sig selv. Hans stofmisbrug har taget til, og han indblandes i vennens Abdulas lyssky affærer med narkotika.

Mons Kallentoft er et velkendt og etableret navn indenfor krimigenren, mens Markus Luttemann først og fremmest er kendt for sine biografier, og samspillet mellem disse kompetencer fungerer optimalt. ’Leon’ er anden bog i ’Herkulesserien’, frit opbygget efter den klassiske myte om sagnhelten Herkules og hans tolv prøver, og udover at være et meget ambitiøst forehavende er serien allerede nu gået hen og blevet et særdeles interessant værk.

Forfatterparret kan deres kram til fingerspidserne. Den litterære del og baggrundsviden er perfekt, og de korte kapitler med skiftende fokus på de forskellige personer, det indviklede og medrivende plot, de engagerede personskildringer og de mundrette replikker går i den grad op i en højere enhed. Hovedpersonen Zack Herry fungerer især virkelig godt. Trods sin unge alder har han gjort lynkarriere indenfor politiet, men hvad ingen ved er, at han plages af minderne fra en kompliceret opvækst i et socialt boligbyggeri med en syg far og en myrdet mor. Mordet på moderen er aldrig blevet opklaret, og Zack har svoret at finde frem til den skyldige, men for at undslippe sine indre dæmoner opsøger han om natten klubmiljøet og er efterhånden stærkt afhængig af kokain og andre stoffer.

Det skal blive spændende at følge antihelten Zack og hans kollegaer fremover.

Herkulesserien #2
Politikens Forlag