Zack

2014
)

Zack af Mons Kallentoft & Markus Luttemann

07 okt.14

Forrygende aktion og spænding kombineret med isnende uhygge i denne nye, meget lovende svenske krimiserie.

Fire burmesiske kvinder fra en stockholmsk massageklinik skydes brutalt ned, og kort efter bliver lederen af samme klinik smidt ud af en bil foran et hospital. Hun er døende og tilsyneladende skambidt af vilde dyr. Politiets særlige enhed sættes på sagen. Enheden er en specialstyrke, som indsættes ved særlige grove og store forbrydelser, og et af medlemmerne i gruppen er den 27-årige kommissær, Zack Herry.

Trods sine unge alder har han gjort lynkarriere indenfor politiet, men hvad ingen ved er, at han plages af minderne fra en kompliceret opvækst i et socialt boligbyggeri med en syg far og en myrdet mor (hun var også indenfor politiet). Mordet på moderen er aldrig blevet opklaret, og Zack har svoret at finde frem til den skyldige. Men for at undslippe sine indre dæmoner opsøger han om natten klubmiljøet og er godt på vej til at blive afhængig af kokain og andre stoffer.

Zacks dobbeltliv er dog efterhånden tæt på at blive afsløret, og i kapløb med politiets interne efterforskere forsøger han og hans medarbejdere at komme tættere på motivet til de brutale drab. Er det had til kvinder, racisme, menneskehandel eller opgør mellem rivaliserende bander? Sporene fører i første omgang frem til rockerbanden Brotherhood of no Mercy og en ny mystisk tyrkisk bande Yildizyeli. Men begge spor synes at løbe ud i sandet, og så myrdes yderligere to massagepiger.

Zack er første bog i Herkules-serien, frit opbygget efter den klassiske myte om sagnhelten Herkules og hans tolv prøver, og udover at være et meget ambitiøst forehavende tegner serien allerede nu til at blive et særdeles interessant værk. Den ene del af forfatterparret, Mons Kallentoft, er et velkendt og etableret navn indenfor krimigenren (historierne om Malin Fors), mens den anden del, Markus Luttemann, først og fremmest er kendt for sine biografier, og samspillet mellem disse to kompetencer fungerer optimalt. Forfatterparret kan deres kram til fingerspidserne. Den litterære del og baggrundsviden er perfekt, og de korte kapitler med skiftende fokus på de forskellige personer, det indviklede og medrivende plot, de engagerede personskildringer og de mundrette replikker går i den grad op i en højere enhed.

Bogen er dog temmelig barsk og voldelig, og det vil givet skræmme nogle læsere væk, men det korte af det lange er, at det er fandens god underholdning, og så kan man sagtens abstrahere fra, at heltene er lige lovlig superagtige, at skurkene er lige ved at være for meget af det gode, og at handlingen kraftigt tenderer det usandsynlige og umulige.

Det skal blive spændende at følge antihelten Zack og hans kollegaer fremover i denne nye meget lovende svenske krimiserie, som får én til at tænke på navne som Kepler og Lapidus.

Politikens Forlag
Birgitte Steffen Nielsen