Chicago

2008
)

Chicago af Alaa Al-Aswany

13 okt.08

En levende skildring af Rafat, Nagi og mange andre, som flot formidler menneskets styrker og svagheder.

Mens Alaa Al-Aswany i sin forrige bog, ”Yacoubians hus”, fortalte historien om indbyggerne i et lejlighedskompleks i Cairo, sættes scenen denne gang i universitetsmiljøet på Illinois Universitetet i Chicago, USA.

Her møder vi en gruppe egyptere, der af vidt forskellige grunde er rejst til USAs tredje største by. Det drejer sig om de to professorer Rafat Thabit, som kom til USA i 1960'erne, og hvis stolthed over sit nye land er lige så stor som sin foragt for Egypten, samt Muhammed Salah, der gennemgår en midtvejskrise, som får ham til at betvivle sit ægteskab med en amerikansk, fraskilt kvinde.

Derudover møder vi de tre studerende Nagi, som er lidenskabelig idealist; Shaymaa, en dygtig studerende, som pga. sin religion må kæmpe med og mod sine stærke følelser, da hun forelsker sig; og Danana, der med hård hånd styrer den egyptiske studenterforening i landet. Alle disse personers historier knyttes sammen af tid og sted samt den egyptiske præsidents besøg i USA. Et besøg der på rystende vis symboliserer præsidentens magt og rækkevidde udenfor Egyptens grænser.

Med sit net af personer beskriver forfatteren levende, hvordan et diktatur påvirker mennesket, som lever i dets skygge; hvordan det giver næring til såvel vores mørke som lyse sider. Og selvom AL-Aswany flere gange har pointeret, at hans værker adskiller sig fra sociologiske undersøgelser, idet han ikke forsøger at afdække hele det egyptiske samfund og dets personer, vil jeg mene, at de om ikke andet gør os en del klogere på vores medmennesker i diktatoriske lande som Egypten. Vi får uden tvivl en større forståelse for deres handlinger.

Ud over det politiske tema i bogen beskriver Alaa Al-Aswany også hovedpersonernes forhold til sex. I ”Yacoubians hus” symboliserede det deres magt eller mangel på samme, altså et ydre anliggende, mens det i Chicago symboliserer de enkelte personers frihed og dermed et indre anliggende.

I udlandet har Chicago fået mange flotte anmeldelser, og allerede ugen inden den danske udgivelse blev den udstillet i Arnold Buscks vinduer i København. Mine forventninger var derfor tårnhøje, men heldigvis blev de alle indfriet, og jeg kan kun anbefale Alaa Al-Aswanys nye bog, Chicago.

Oversat fra engelsk af Ingeborg Christensen efter 'Chicago'. Hr. Ferdinand, 2008. 332 sider.

Hr. Ferdinand
27408117