Anmeldelse
Udgående fartøj af Ursula Andkjær Olsen
- Log ind for at skrive kommentarer
Fascinerende, foruroligende udspil fra en af tidens markante lyrikere. Et opgør med blødheden, medmenneskeligheden på en rejse mod en ny usårlig hårdhed, både patetisk og fræsende.
"Asiatisk i vælde er angsten (...)" skriver Tom Kristensen i det berømte digt fra romanen 'Hærværk'. Og de linjer citerer Ursula Andkjær Olsen med god grund mere end ét sted i sin digtsamling. Det er nemlig følelser af asiatiske dimensioner, der er på spil i samlingen. Andkjær Olsen indleder med en nærmest programagtig tekst, der beskriver hendes projekt for bogen, således:
"jeg har brugt tid på at tyde/sprede dumpe fornemmelser
fra mit fjerne indre
tyde dem i deres sammensathed
sprede dem ud i tid
det var en fejl
jeg skulle have brugt tiden på at fortætte dem yderligere
indtil det punkt, hvor de blev til sten
det der er hermetisk lukket
det der er utilgængeligt
det der er tabt
nu skal det fyres af"
Og fyret af bliver det, skal jeg love for, i en tour de force af en digtsamling, der er et fræsende, frådende opgør med alt det blødt menneskelige, som kærlighed, som empati, som medmenneskelighed, som sårbarhed i en søgen efter en slags ny usårlig identitet, en hermetisk lukket kerne. Projektet skildres forrygende godt i dette digt på side 50, hvor også samlingens titel forklares:
"(...) som sagt
jeg har lukket mig om mig selv
i et lukket kredsløb
/kugle
den vil jeg sende af sted som det udgående fartøj
den er
derefter kan det nye menneske ankomme i sit
indgående"
Samlingens tekster er ordnet i en række suiter under overskrifter som fx "JEG OPFATTER SELVHAD SOM EN NØDVENDIG EGENSKAB". Teksterne kan være korte, meget korte, mens de genkommende under titlen "tecnoscientific" er længere, mere strømmende forløb. Teksterne kan være båret af høj patos, forkyndende, næsten i prædiken form, prædikener rettet både udad, til verden, til menneskeheden, og indad, til det martrede fortæller-jeg med krav om ændring, opvågnen, omskabelse. Et gennemgående virkemiddel er redundansen, stadige gentagelser, af og til med variation:
"immanensen er ikke en monolit
transcendensen ER en afgrund
tabet ER en monolit
tabet ER en afgrund
tabet ER en monolit i sin egen afgrund"
Det er simpelthen så stærk lyrik!
Man kan se digtsamlingen som en rejse, fra en tilstand mod en anden, som en slags rumrejse, en rum-odyssé, mod en tilstand, der helt konsekvent i samlingens afsluttende suite "HYMNE", som jeg ser det, rummer både utopi og dystopi i ét.
Samlingen er dybt fascinerende, dybt fortættet, dybt foruroligende. Et stærkt, stærkt udspil fra en tidens markante lyrikere.
Sophia Kalkaus mørke fotografiske illustrationer akkompagnerer fremragende.
- Log ind for at skrive kommentarer
Fascinerende, foruroligende udspil fra en af tidens markante lyrikere. Et opgør med blødheden, medmenneskeligheden på en rejse mod en ny usårlig hårdhed, både patetisk og fræsende.
"Asiatisk i vælde er angsten (...)" skriver Tom Kristensen i det berømte digt fra romanen 'Hærværk'. Og de linjer citerer Ursula Andkjær Olsen med god grund mere end ét sted i sin digtsamling. Det er nemlig følelser af asiatiske dimensioner, der er på spil i samlingen. Andkjær Olsen indleder med en nærmest programagtig tekst, der beskriver hendes projekt for bogen, således:
"jeg har brugt tid på at tyde/sprede dumpe fornemmelser
fra mit fjerne indre
tyde dem i deres sammensathed
sprede dem ud i tid
det var en fejl
jeg skulle have brugt tiden på at fortætte dem yderligere
indtil det punkt, hvor de blev til sten
det der er hermetisk lukket
det der er utilgængeligt
det der er tabt
nu skal det fyres af"
Og fyret af bliver det, skal jeg love for, i en tour de force af en digtsamling, der er et fræsende, frådende opgør med alt det blødt menneskelige, som kærlighed, som empati, som medmenneskelighed, som sårbarhed i en søgen efter en slags ny usårlig identitet, en hermetisk lukket kerne. Projektet skildres forrygende godt i dette digt på side 50, hvor også samlingens titel forklares:
"(...) som sagt
jeg har lukket mig om mig selv
i et lukket kredsløb
/kugle
den vil jeg sende af sted som det udgående fartøj
den er
derefter kan det nye menneske ankomme i sit
indgående"
Samlingens tekster er ordnet i en række suiter under overskrifter som fx "JEG OPFATTER SELVHAD SOM EN NØDVENDIG EGENSKAB". Teksterne kan være korte, meget korte, mens de genkommende under titlen "tecnoscientific" er længere, mere strømmende forløb. Teksterne kan være båret af høj patos, forkyndende, næsten i prædiken form, prædikener rettet både udad, til verden, til menneskeheden, og indad, til det martrede fortæller-jeg med krav om ændring, opvågnen, omskabelse. Et gennemgående virkemiddel er redundansen, stadige gentagelser, af og til med variation:
"immanensen er ikke en monolit
transcendensen ER en afgrund
tabet ER en monolit
tabet ER en afgrund
tabet ER en monolit i sin egen afgrund"
Det er simpelthen så stærk lyrik!
Man kan se digtsamlingen som en rejse, fra en tilstand mod en anden, som en slags rumrejse, en rum-odyssé, mod en tilstand, der helt konsekvent i samlingens afsluttende suite "HYMNE", som jeg ser det, rummer både utopi og dystopi i ét.
Samlingen er dybt fascinerende, dybt fortættet, dybt foruroligende. Et stærkt, stærkt udspil fra en tidens markante lyrikere.
Sophia Kalkaus mørke fotografiske illustrationer akkompagnerer fremragende.
Kommentarer