Anmeldelse
New York-trilogien
- Log ind for at skrive kommentarer
Dette er en samling af Austers første tre romaner: 'By af glas', 'Genfærd' og 'Det aflåste værelse' fra 1987, 1988 og 1989. Fælles for de tre (og stort set hele Austers forfatterskab) er, at byen New York spiller en stor rolle.
Der er tale om uforfalskede Paul Auster med historier i mange lag. Hovedpersonen i ’By af glas’ er forfatteren Quinn, der engang havde en karriere som blandt andet essayist og skuespilforfatter, men nu skriver kriminalromaner under pseudonymet William Wilson.
Wilson får en natlig opringning fra en fortvivlet person, der spørger efter Paul Auster, som skal hjælpe ham. Quinn kender ikke Auster, men efter flere opkald bliver han nysgerrig og udgiver sig for at være ham. Den fremmede er en skrøbelig ung mand, der som barn blev holdt indespærret af sin far og som nu frygter for sit liv, da hans far efter mange års fængsling står for at blive løsladt. Quinn skygger faderen, der vandrer rundt i gaderne og samler tilsyneladende ubrugelige ting op. Skygningen bliver en besættelse for Quinn og truer med at opløse hans egen identitet.
’Genfærd’ er igen en slags detektivhistorie med figurerne Blue, Black, Brown, Red og White. Blue er oplært som detektiv af Brown og opsøges af White, der vil have ham til at skygge Black. Han installeres i en lejlighed overfor Blacks, hvorfra han skal skrive ugentlige rapporter om Blacks gøren og laden. Heller ikke her er alt, hvad det giver sig ud for, og der sættes igen spørgsmålstegn ved, hvem der egentlig udnytter og udspionerer hvem.
’Det aflåste værelse’ er en jeg-fortælling, hvor den forunderlige Sophie Fanshawe hyrer fortælleren til at prøve at finde hendes forsvundne mand, der var fortællerens barndomsven. Det får ham til at gå tilbage i sin egen historie for at forstå den tidligere ven, men får ham også til at indtage hans plads ved at gifte sig med Sophie og overtage faderskabet til Fanshawes søn, som kom til verden efter faderen forsvandt.
Det er som altid en stor fornøjelse og en forunderlig oplevelse at læse Paul Auster. Bo Green Jensen har skrevet et glimrende forord, der giver en god introduktion til værket.
- Log ind for at skrive kommentarer
Dette er en samling af Austers første tre romaner: 'By af glas', 'Genfærd' og 'Det aflåste værelse' fra 1987, 1988 og 1989. Fælles for de tre (og stort set hele Austers forfatterskab) er, at byen New York spiller en stor rolle.
Der er tale om uforfalskede Paul Auster med historier i mange lag. Hovedpersonen i ’By af glas’ er forfatteren Quinn, der engang havde en karriere som blandt andet essayist og skuespilforfatter, men nu skriver kriminalromaner under pseudonymet William Wilson.
Wilson får en natlig opringning fra en fortvivlet person, der spørger efter Paul Auster, som skal hjælpe ham. Quinn kender ikke Auster, men efter flere opkald bliver han nysgerrig og udgiver sig for at være ham. Den fremmede er en skrøbelig ung mand, der som barn blev holdt indespærret af sin far og som nu frygter for sit liv, da hans far efter mange års fængsling står for at blive løsladt. Quinn skygger faderen, der vandrer rundt i gaderne og samler tilsyneladende ubrugelige ting op. Skygningen bliver en besættelse for Quinn og truer med at opløse hans egen identitet.
’Genfærd’ er igen en slags detektivhistorie med figurerne Blue, Black, Brown, Red og White. Blue er oplært som detektiv af Brown og opsøges af White, der vil have ham til at skygge Black. Han installeres i en lejlighed overfor Blacks, hvorfra han skal skrive ugentlige rapporter om Blacks gøren og laden. Heller ikke her er alt, hvad det giver sig ud for, og der sættes igen spørgsmålstegn ved, hvem der egentlig udnytter og udspionerer hvem.
’Det aflåste værelse’ er en jeg-fortælling, hvor den forunderlige Sophie Fanshawe hyrer fortælleren til at prøve at finde hendes forsvundne mand, der var fortællerens barndomsven. Det får ham til at gå tilbage i sin egen historie for at forstå den tidligere ven, men får ham også til at indtage hans plads ved at gifte sig med Sophie og overtage faderskabet til Fanshawes søn, som kom til verden efter faderen forsvandt.
Det er som altid en stor fornøjelse og en forunderlig oplevelse at læse Paul Auster. Bo Green Jensen har skrevet et glimrende forord, der giver en god introduktion til værket.
Kommentarer