Anmeldelse
Alfreds mindebog af Dennis Gade Kofod
- Log ind for at skrive kommentarer
En poetisk og fin billedbog, der fortæller om sorg og tab og egner sig til samtaler med børn fra cirka 4 år.
Det er svært at miste nogen og forstå, hvor de nu befinder sig, når man ikke længere kan kontakte dem.
På de første sider er bogen ordløs, og det er de meget fine illustrationer, der fortæller historien. Man ser en smuk have, nærmest som Ryttergården i Kirsebærdalen fra Brødrene Løvehjerte. Dernæst ser man blomster, der bliver plukket, og på siden efter er tegningerne kun sort/hvide. Her ser man en kvinde, der holder en urne, og en familie, der sammen spreder aske ud i åen. På næste billede kigger man ind ad vinduet i det hyggelige hus, og udenfor er der smukke sommerfarver, men indenfor er der ingen farver. Inde i huset er det kun blomsterne i vasen, der har farver.
Herefter begynder der at optræde tekst, hvor drengen Alfred snakker med sin far om, hvor farfar er nu, hvor han er død. De taler også om alt det, de kan huske om ham, og Alfred undrer sig over, hvor farfar nu sover henne uden en krop. Far siger, at farfar sover i en hængekøje i en perfekt have, hvor farmor også er. Far forklarer, at de døde lever i vores minder, og at de bor inde i os. Alfreds stærkeste minde om farfar er noget med sommerfuglelarver i glas, og mens Alfred sover den nat, ser man glasset med larven, der bliver til en sommerfugl og flyver væk.
'Alfreds mindebog' er en poetisk og fin billedbog, der fortæller om sorg og tab og om farfar, der dufter som den hue, han altid går med. Den sanselighed fornemmes også i illustrationerne, hvor de holder hinanden i hænderne, ser hinanden dybt i øjnene og krammer hinanden. Faren svarer, så godt han kan, på alle Alfreds spørgsmål. Alfred ligger i sin seng, mens faren sidder på sengekanten. Samtalen bringer alle minderne, og dermed også farfar, tilbage i øjeblikke. Det er virkelig fint.
Dennis Gade Kofod er særdeles alsidig i sit forfatterskab, og billedbogsgenren behersker han også rigtig godt. Illustrator Ane Bjørn står bag billedbøgerne Omvendt sne og Bjørnebarn, og hun kan virkelig tegne følelser frem. Både i bogen, men også hos sin læser.
Beskrivelse af sorg er ikke fremmed i børnebøger. Ulf Starks Den dag farfar stak af og Olliver Jeffers Hjertet og flasken er bare to af mange rigtig gode bøger.
- Log ind for at skrive kommentarer
En poetisk og fin billedbog, der fortæller om sorg og tab og egner sig til samtaler med børn fra cirka 4 år.
Det er svært at miste nogen og forstå, hvor de nu befinder sig, når man ikke længere kan kontakte dem.
På de første sider er bogen ordløs, og det er de meget fine illustrationer, der fortæller historien. Man ser en smuk have, nærmest som Ryttergården i Kirsebærdalen fra Brødrene Løvehjerte. Dernæst ser man blomster, der bliver plukket, og på siden efter er tegningerne kun sort/hvide. Her ser man en kvinde, der holder en urne, og en familie, der sammen spreder aske ud i åen. På næste billede kigger man ind ad vinduet i det hyggelige hus, og udenfor er der smukke sommerfarver, men indenfor er der ingen farver. Inde i huset er det kun blomsterne i vasen, der har farver.
Herefter begynder der at optræde tekst, hvor drengen Alfred snakker med sin far om, hvor farfar er nu, hvor han er død. De taler også om alt det, de kan huske om ham, og Alfred undrer sig over, hvor farfar nu sover henne uden en krop. Far siger, at farfar sover i en hængekøje i en perfekt have, hvor farmor også er. Far forklarer, at de døde lever i vores minder, og at de bor inde i os. Alfreds stærkeste minde om farfar er noget med sommerfuglelarver i glas, og mens Alfred sover den nat, ser man glasset med larven, der bliver til en sommerfugl og flyver væk.
'Alfreds mindebog' er en poetisk og fin billedbog, der fortæller om sorg og tab og om farfar, der dufter som den hue, han altid går med. Den sanselighed fornemmes også i illustrationerne, hvor de holder hinanden i hænderne, ser hinanden dybt i øjnene og krammer hinanden. Faren svarer, så godt han kan, på alle Alfreds spørgsmål. Alfred ligger i sin seng, mens faren sidder på sengekanten. Samtalen bringer alle minderne, og dermed også farfar, tilbage i øjeblikke. Det er virkelig fint.
Dennis Gade Kofod er særdeles alsidig i sit forfatterskab, og billedbogsgenren behersker han også rigtig godt. Illustrator Ane Bjørn står bag billedbøgerne Omvendt sne og Bjørnebarn, og hun kan virkelig tegne følelser frem. Både i bogen, men også hos sin læser.
Beskrivelse af sorg er ikke fremmed i børnebøger. Ulf Starks Den dag farfar stak af og Olliver Jeffers Hjertet og flasken er bare to af mange rigtig gode bøger.
Kommentarer