2015
)

Fødselsdagsgaven af Sue Monk Kidd

20 maj.15

Gribende fortælling fra 1800-tallet USA om en usædvanlig pige, der gjorde oprør mod slaveriet. Kidd fortæller med stor indlevelse den delvist sande historie om slaveriets konsekvenser.

South Carolina 1803. Slaveriet har kronede dage, da 11-årige Sarah får en slave i fødselsdagsgave.

Sarah nægter at tage imod gaven, den jævnaldrende slavepige Hetty (også kaldet Håndfuld), hvilket skaber en del postyr. Sarah går ikke ind for slaveri, og på mystisk vis får de to piger et mere venskabeligt forhold, hvilket er ret usædvanligt. De lærer hinanden forskellige færdigheder, som ikke altid er helt passende for deres sociale status.

Efterhånden som de bliver ældre, forandrer de sig begge meget. Sarah bliver en foregangskvinde mod slaveriet, mens Hetty og hendes mor lever under det. Sarah frygter nærmest ingenting og bliver involveret i mange konflikter, fordi hun ønsker at tale slavernes sag. Det indebærer, at hun må fraskrive sig et almindeligt liv med mand og børn, da andre ikke kan forstå hendes adfærd. Hetty har også mange kampe, både alene og sammen med sin mor, men de har helt andre og korporlige konsekvenser.

Romanen er baseret på en virkelig person, Sarah Grimkè, som levede på det tidspunkt. Så noget af historien er sand, mens andet er fiktion. Det er som udgangspunkt Sarah der fortæller, men Hetty får også sin fortælling frem, fordi historien fortælles af de to kvinder på skift. Det giver en god indsigt i deres meget forskelligartede liv. Mens Hettys fortælling umiddelbart virker mest interessant, vender fokus sig, da Sarah bliver ældre, mod hendes kamp for ophævelsen af slaveriet og ligestillingen. Så man føler, at man får det mest interessante fra begge verdener.

Begge piger er meget stædige og fandenivoldske, og de kæmper bravt for deres sag. Selv om de mister meget i kampen, holder de alligevel fast i det, de tror på. Romanen er på en gang underholdende og alvorlig. Den strækker sig fra 1803 til 1838. Fra starten fortælles Sarah og Hettys historier fra et barns synsvinkel. Det virker meget ærligt og er samtidig underholdende, set i forhold til sproget og handlingerne. Som de vokser, bliver konflikterne og overgrebene mere voldsomme, og Kidd får udstillet slaveriets uheldige konsekvenser ganske effektivt.

Romanen er Kidds tredje roman på dansk. Den er bestemt værd at læse, især fordi der er så mange oplysende fakta om tiden og slaveriet. Kidd har lavet et stort researcharbejde forud for denne roman. Bagerst i bogen finder man en liste med alle hendes referenceværker, som kan bruges til inspiration til videre læsning. Gennemført og gribende læsning!

Originally published by Rikke Bødker, Litteratursiden.

Ulla Oxvig
51722361