Dresden 1945 : ilden og mørket

2020
)

Dresden 1945 : ilden og mørket af Sinclair McKay

23 mar.20

I 2020 er det 75 år siden Bombardementet af Dresden fandt sted, og her giver Sinclair Mckay en uforglemmelig, minutiøs og meget levende gennemgang af hændelserne. Historieskrivning når det er allerbedst.

Bombardementet af Dresden om natten mellem den 14. og 15. februar er beskrevet i mange bøger, både i fagbøger og romaner, men aldrig så udførligt som her. Hvorfor blev Dresden den by som, bortset fra Hiroshima og Nagasaki, blev mest ødelagt af bombardementer uden 2. Verdenskrig? Hævn? En måde at bane vejen for det sovjetiske militær? Et unødvendigt angreb fordi Tyskland allerede havde tabt krigen? Der var og er mange teorier.

Sinclair McKay bygger sin beretning på et væld af kilder: nyt arkivmateriale, mange førstehåndsberetninger fra personer, som overlevede – både børn og voksne, flygtninge, krigsfanger – og fra de engelske og amerikanske piloter, som deltog i bombardementerne.

Dresden var en by, som i århundreder var præget af kunst og kultur. Derfor var der ikke nogen i Dresden, der troede, at byen ville bliver bombet. Man regnede med, at englænderne og amerikanerne ville skåne byen, ”fordi den var både for historisk værdifuld og af for lille betydning for krigsindustrien”.

Bogen er opdelt i kapitlerne: Før, under og efter bombardementerne og afslutningen af 2. Verdenskrig, og hovedvægten ligger på de 18 timer, som angrebet varede og de efterfølgende døgn.

Beskrivelsen af bombardementerne bygger i høj grad på overlevendes beretninger, og her kan man virkelig bruge betegnelsen ”helvede på jord”. Sinclair McKay fortæller detaljeret om, hvad der skete i beskyttelsesrummene, om ildebrandene, om ildstormene og om de forskellige reaktioner. På skift hører vi om, hvordan nogen af de overlevende personer oplevede bombardementerne. Efter tre bølger af bombardementer dukker de overlevende frem, og nu begynder en chokeret befolkning at lede efter pårørende, døde som overlevende, og på et praktisk plan skal de civile myndigheder rydde op blande døde og lemlæstede. McKay anslår, at cirka 25.000 mistede livet.

Sinclair McKay er en engelsk forfatter, der har udgivet flere bestsellere om blandt andet det engelske hovedkvarter for kodebrydning, Bletchley Park. 'Dresden 1945' er den første, som er oversat til dansk. Hans bog kan læses som en roman, den er skrevet meget levende og spændende – hvis man kan bruge det ord – og det gør, at den er nem at læse, uden at der på nogen måde er gået på kompromis med det historiske. Den kan læses af alle, som interesserer sig for 2. Verdenskrig.

Anders Juel Michelsen
47608228
9788711911181