Forfatter
Katrine Grünfeld
Katrine Grünfeld skriver med indlevelse og nerve om det moderne kvindeliv med alt, hvad det indebærer af kriser, sammenbrud og stærke fællesskaber.
Med enkle og ordknappe fortællinger skildrer Katrine Grünfeld (f. 1968) med stærk psykologisk indsigt kvindefællesskaber i det moderne samfund. Hun arbejder blandt andet med temaerne ægteskab, kærlighed, familieliv, identitet og frihed, og hun skriver om tragedie med humor og ironi. Et gennemgående motiv hos Grünfeld er, at den perfekte og lykkelige tilværelse er en illusion, som ingen kan opnå.
Katrine Grünfeld debuterede i 2008 med romanen Mindre pletter, der skildrer en moderne kvindes krise og sammenbrud. Romanen følger Mie, der er kontorchef i en kommune og bor sammen med Peter. Hun har tilsyneladende styr på sit liv, men en sag om en indvandrerdrengs død sender Mie ud i en krise, og hun begynder at tænke tilbage på sin barndom.
I Sommerferie fra 2010 kaster Grünfeld sig over det moderne parforhold. Med sproglig veloplagthed serverer Grünfeld historien om Johanne, der under en ferie på Fanø er sin mand utro. Utroskaben er et øjebliks spænding i et ellers rutinepræget familieliv, og Johanne bliver grebet af skyldfølelse. ‘Sommerferie’ er en påmindelse om, hvordan tilsyneladende harmoniske og velfungerende familier ikke altid er, som de ser ud.
Et hjem i mørke er Grünfelds tredje roman. Den udkom i 2012 og handler om Mos og Peller, som flytter fra København til Mørke i Jylland, hvor Mos har arvet et hus. Imens Mos sætter køkkenet i stand og drømmer om familieliv og børn, sætter Pelle sig ofte ind i skabet, hvor hun kan holde fremtiden på afstand. Ligesom i Grünfelds øvrige romaner portrætterer hun det moderne parholds trange kår, hvor indbyrdes forventninger og drømme ofte går fejl af hinanden.
Stormskader (2015) adskiller sig fra Grünfelds tidligere romaner med sit fragmentariske og lyriske format, men emnet er fortsat det moderne kvindeliv. En kvinde går ud ad døren en dag for at tage en pause fra sin familie. Hun tager op i sommerhuset for at være alene og tage sit liv op til revision. ‘Stormskader’ er et “ rammende portræt af en moderne kvinde og mor i opløsning,” som Litteratursidens anmelder skriver.
Grünfelds seneste roman Værelse samlet af kvinder (2021) følger en 50-årig kvinde det første skelsættende år efter hendes skilsmisse. Hun flytter ind hos en veninde og vælger sin egen vej i krisen. Det er en stramt komponeret og fragmentarisk roman om skilsmisse, identitet, livskrise og kvindefællesskaber, der udfordrer forestillingen om den midaldrende kvinde.
Udover at være forfatter er Grünfeld cand.mag. i psykologi og litteratur og har tidligere arbejdet som erhvervspsykolog. Hun er støttet af Statens Kunstfond og Statens Kunstråd, er medlem af Pen, Dansk Forfatterforening, sidder i styregruppen for Den litterære institution, er medlem af kunstnergruppen POLAK og sidder i bestyrelsen for Poul og Karen M. Engell’s Fond. Sammen med filminstruktør og billedkunstner Sidse Carstens er Grünfeld desuden direktør for Salon Valerie Galner.
Foto: Les Kaner
Skribent: Julie Hastrup-Markussen, ph.d.
Katrine Grünfeld skriver med indlevelse og nerve om det moderne kvindeliv med alt, hvad det indebærer af kriser, sammenbrud og stærke fællesskaber.
Med enkle og ordknappe fortællinger skildrer Katrine Grünfeld (f. 1968) med stærk psykologisk indsigt kvindefællesskaber i det moderne samfund. Hun arbejder blandt andet med temaerne ægteskab, kærlighed, familieliv, identitet og frihed, og hun skriver om tragedie med humor og ironi. Et gennemgående motiv hos Grünfeld er, at den perfekte og lykkelige tilværelse er en illusion, som ingen kan opnå.
Katrine Grünfeld debuterede i 2008 med romanen Mindre pletter, der skildrer en moderne kvindes krise og sammenbrud. Romanen følger Mie, der er kontorchef i en kommune og bor sammen med Peter. Hun har tilsyneladende styr på sit liv, men en sag om en indvandrerdrengs død sender Mie ud i en krise, og hun begynder at tænke tilbage på sin barndom.
I Sommerferie fra 2010 kaster Grünfeld sig over det moderne parforhold. Med sproglig veloplagthed serverer Grünfeld historien om Johanne, der under en ferie på Fanø er sin mand utro. Utroskaben er et øjebliks spænding i et ellers rutinepræget familieliv, og Johanne bliver grebet af skyldfølelse. ‘Sommerferie’ er en påmindelse om, hvordan tilsyneladende harmoniske og velfungerende familier ikke altid er, som de ser ud.
Et hjem i mørke er Grünfelds tredje roman. Den udkom i 2012 og handler om Mos og Peller, som flytter fra København til Mørke i Jylland, hvor Mos har arvet et hus. Imens Mos sætter køkkenet i stand og drømmer om familieliv og børn, sætter Pelle sig ofte ind i skabet, hvor hun kan holde fremtiden på afstand. Ligesom i Grünfelds øvrige romaner portrætterer hun det moderne parholds trange kår, hvor indbyrdes forventninger og drømme ofte går fejl af hinanden.
Stormskader (2015) adskiller sig fra Grünfelds tidligere romaner med sit fragmentariske og lyriske format, men emnet er fortsat det moderne kvindeliv. En kvinde går ud ad døren en dag for at tage en pause fra sin familie. Hun tager op i sommerhuset for at være alene og tage sit liv op til revision. ‘Stormskader’ er et “ rammende portræt af en moderne kvinde og mor i opløsning,” som Litteratursidens anmelder skriver.
Grünfelds seneste roman Værelse samlet af kvinder (2021) følger en 50-årig kvinde det første skelsættende år efter hendes skilsmisse. Hun flytter ind hos en veninde og vælger sin egen vej i krisen. Det er en stramt komponeret og fragmentarisk roman om skilsmisse, identitet, livskrise og kvindefællesskaber, der udfordrer forestillingen om den midaldrende kvinde.
Udover at være forfatter er Grünfeld cand.mag. i psykologi og litteratur og har tidligere arbejdet som erhvervspsykolog. Hun er støttet af Statens Kunstfond og Statens Kunstråd, er medlem af Pen, Dansk Forfatterforening, sidder i styregruppen for Den litterære institution, er medlem af kunstnergruppen POLAK og sidder i bestyrelsen for Poul og Karen M. Engell’s Fond. Sammen med filminstruktør og billedkunstner Sidse Carstens er Grünfeld desuden direktør for Salon Valerie Galner.
Foto: Les Kaner
Skribent: Julie Hastrup-Markussen, ph.d.