Forfatter
Christina Englund
Christina Englunds forfatterskab kredser om temaer som ensomhed, rodløshed, vanvid og problematiske familierelationer.
Christina Englund har siden sin anmelderroste debut med kortprosa-samlingen ‘Uden egentlig at sove’ (1992), gjort den fragmenterede fortællestil til sit varemærke. Hendes prosa er antydende og ordknap, men alligevel præcis. Med sine bøger prikker Christina Englund til skråsikkerheden og trækker læseren med ind der, hvor det gør ondt.
Romanerne ‘Løse ender’ og På den sikre side handler begge om kvinden Martha og hendes familieliv. Hendes demente mor er på plejehjem, hendes søn Mikkel går i gymnasiet og Martha selv har en garnbutik. Som læsere kommer vi tæt på hverdagslivets dramaer og de sårbare relationer mellem mennesker.
Romanen Dør til et værelse handler om den 35-årige Gitte, der mister sin mand og lille søn i en trafikulykke. Gitte går mentalt i opløsning og opfyldes af en trang til at se den lastbilchauffør, der var involveret i ulykken. Efterhånden bliver hun besat af at udspionere hans lille familie og få hævn.
Englunds forfatterskab kredser om temaer som ensomhed, rodløshed, vanvid og problematiske familierelationer. Hun har desuden skrevet en fagbog til unge om kærlighed samt digte, noveller og artikler til forskellige aviser, blade og antologier.
Hendes seneste udgivelse er romanen Slugt (2021), der handler om den amerikanske kunstfotograf Francesca Woodman, der sprang ud fra toppen af sit atelier i New York som 22-årig. Francesca Woodman efterlod mere end 800 sort-hvide fotografier. Christina Englund giver os et nyt blik på kunstens altopslugende rolle og sætter Woodmans selvmord i et større perspektiv. Bogen er netop nomineret til DR Romanprisen 2022. Læs mere her.
Christina Englund (f. 1974) er uddannet cand. mag. i retorik og debuterede som forfatter som 17-årig med ‘Uden egentlig at sove’, der er en kortprosa-samling om en flok rodløse mennesker, der bevæger sig rundt i en storby.
Foto: Kajsa Gullberg
Skrevet af Vicki Kragh Pedersen, cand. mag.
Christina Englunds forfatterskab kredser om temaer som ensomhed, rodløshed, vanvid og problematiske familierelationer.
Christina Englund har siden sin anmelderroste debut med kortprosa-samlingen ‘Uden egentlig at sove’ (1992), gjort den fragmenterede fortællestil til sit varemærke. Hendes prosa er antydende og ordknap, men alligevel præcis. Med sine bøger prikker Christina Englund til skråsikkerheden og trækker læseren med ind der, hvor det gør ondt.
Romanerne ‘Løse ender’ og På den sikre side handler begge om kvinden Martha og hendes familieliv. Hendes demente mor er på plejehjem, hendes søn Mikkel går i gymnasiet og Martha selv har en garnbutik. Som læsere kommer vi tæt på hverdagslivets dramaer og de sårbare relationer mellem mennesker.
Romanen Dør til et værelse handler om den 35-årige Gitte, der mister sin mand og lille søn i en trafikulykke. Gitte går mentalt i opløsning og opfyldes af en trang til at se den lastbilchauffør, der var involveret i ulykken. Efterhånden bliver hun besat af at udspionere hans lille familie og få hævn.
Englunds forfatterskab kredser om temaer som ensomhed, rodløshed, vanvid og problematiske familierelationer. Hun har desuden skrevet en fagbog til unge om kærlighed samt digte, noveller og artikler til forskellige aviser, blade og antologier.
Hendes seneste udgivelse er romanen Slugt (2021), der handler om den amerikanske kunstfotograf Francesca Woodman, der sprang ud fra toppen af sit atelier i New York som 22-årig. Francesca Woodman efterlod mere end 800 sort-hvide fotografier. Christina Englund giver os et nyt blik på kunstens altopslugende rolle og sætter Woodmans selvmord i et større perspektiv. Bogen er netop nomineret til DR Romanprisen 2022. Læs mere her.
Christina Englund (f. 1974) er uddannet cand. mag. i retorik og debuterede som forfatter som 17-årig med ‘Uden egentlig at sove’, der er en kortprosa-samling om en flok rodløse mennesker, der bevæger sig rundt i en storby.
Foto: Kajsa Gullberg
Skrevet af Vicki Kragh Pedersen, cand. mag.