X-Men - fra asken i ilden

2023
)

X-Men - fra asken i ilden

19 dec.23

En enkelt kvinde kan afgøre universets skæbne, når det gode og det onde forenes i Marvels storladne fortælling om Dark Phoenix.

Af alle X-men fortællingerne er Dark Phoenix-sagaen nok en af de mest kendte. Historien om hvordan X-Men-medlemmet Jean Grey udvikler sig til den næsten guddommelige Phoenix – og senere hendes mørke modpart Dark Phoenix – har siden 1980, hvor den kulminerede med ni album, sat baren højt for Marvels X-men-fortællinger. Ikke mindst fordi den bryder med kodekset om, at ligegyldig hvor stærk en modstander superheltene møder, hvor mange lidelser de skal gå igennem, så vinder de gode altid til sidst. For hvordan afgør man, om de gode har vundet, når godt og ondt er smeltet sammen til ét?

I ’X-Men: Fra asken i ilden’ følger vi Cyclops, Jean Grey, Colossus, Storm, Nightcrawler og Wolverine i perioden efter, at Jean Greys magtfulde alter ego Phoenix har reddet universet fra Kejser D’Ken, og gruppen har overvundet den magtfulde mutant Proteus. Ledet af Professor Charles Xavier ser gruppen frem mod roligere tider. Desværre viser det sig hurtigt, at freden er på lånt tid. Den magtfulde skyggeorganisation The Hellfire Club har lagt en ondsindet plan om at udslette X-Men. Og midlet er Jean Greys mørke side: Dark Phoenix.

Telepaten Jean Grey er en fed karakter. Hun er på mange måder det bankende hjerte i en mandsdomineret superheltegruppe. Smuk, feminin og empatisk, men samtidig bærer hun et uoverskueligt potentiale i form af sit Phoenix-alter ego, der opstod, da hun under en mission i rummet blev reddet af den kosmiske Phoenix-kræft. Det er ikke kræfter, hun forstår, og sådan set heller ikke kræfter hun ønsker at besidde. Slet ikke, da hun indser, at der skjult i de guddommelige evner hviler en forbandelse i form af den altødelæggende Dark Phoenix. Denne mørke side higer efter uanet magt og rusen ved den ultimative ødelæggelse, og i sidste ende bliver det til en indre kamp imellem den gode Jean Grey og den onde Dark Phoenix.

’X-Men: Fra asken i ilden’ er en lækkerbisken for de læsere, der elsker retro-Marvel – altså genudgivelserne af ikoniske albumserier, som ’Den kosmiske handske’, ’Secret Wars’ og efterfølgeren til Dark Phoenix-sagaen ’X-Men: Fremtiden af i går’. Man skal dog være forberedt på de mange indre monologer, der til tider kan sløve tempoet i læsningen. Og stilen er heller ikke så ren og actionfyldt, som nyere udgivelser. Men det ændrer ikke på, at historien er spændende og dilemmaerne sat på kanten, når én kvindes gode og onde sider konfronterer hinanden i en kamp om universets skæbne.

Fahrenheit
Thomas Berger
136808001