Skæbnemageren

2017
)

Skæbnemageren af Kenneth Bøgh Andersen og Lars Gabel

09 jun.17

En spændende historie om jalousi, mod og troen på den frie vilje. Lars Gabel rammer plet med sine imponerende illustrationer.

”Jeg ville ønske, han aldrig var født! ”. Simon og Tim er tvillinger, men Simon har altid følt, han står i skyggen af sin bror. En aften koger alting over. Næste dag er Tim væk, og ingen aner, han har eksisteret. Da det går op for Simon, hvad han har gjort, fortryder han bitterligt, og pludselig får han en chance for at gøre det godt igen. Et gammelt maleri viser sig nemlig at være en portal til en anden verden. Her bor spindlerheksen, som stjal Tim, men også skæbnemageren som kan ændre skæbner og dermed redde Tim.

Heldigvis møder Simon Tom, som lover at hjælpe ham med at finde skæbnemageren og Tim. Heksen må Simon dog selv møde. Hendes mose tør Tom ikke vove sig ind i. Men det er ikke kun heksens mose, der er farlig. Simon er i konstant livsfare. Spørgsmålet er, om han kan overleve længe nok til at redde Tim. Om det er hans skæbne …

’Skæbnemageren’ er en spændende fortalt og flot tegnet fantasy graphic novel, skrevet af Kenneth Bøgh Andersen og illustreret af Lars Gabel. Kenneth Bøgh Andersen, som bl.a. har skrevet serien om Den Store Djævlekrig, er altid garant for en god historie, og Lars Gabel kendes bl.a. for sine illustrationer til ’Fra vand til blod’ skrevet af Morten Dürr, Mette Finderups Gemini-serie m.fl.

Her er virkelig tale om en lækker udgivelse. Lige fra den flotte hardcover forsides edderkoppespind med maleriportalen i midten til det tykke glitrede papir med perfekt farvelægning. Lars Gabel rammer plet med illustrationerne og bruger både sort/hvid, farver, billedbeskæring og sideopsætning til at understøtte fortællingen. Den del af historien, der foregår i vores verden, er f.eks. holdt i sort/hvid. Når der er tilbageblik, tegnes de mere gennemsigtigt, så det er tydeligt at se. Lige så snart vi kommer over i den anden verden, er farverne strålende, og billederne myldrer af liv. I nærheden af skæbnemageren bliver farveskalaen rødbrun, og i heksens mose dukker en giftiggrøn farve op i det sorte, mens teksten pludselig omgærdes af en rød kant.

En anden lækker detalje er den måde, Lars Gabel flytter perspektivet. F.eks. da Simon kravler ind gennem maleriportalen. Her er vi også nødt til at flytte bogen rundt for at kunne se og læse videre. Det er virkelig godt tegnet.

Jeg er meget begejstret for ’Skæbnemageren’, som måske nok har målgruppen børn og unge, men en voksen læser kan bestemt sagtens læse med.

Høst & Søn
53203973