Ronja Røverdatter

2017
)

Ronja Røverdatter af Astrid Lindgren

06 feb.19

Børnebogsklassikeren om Ronja og hendes dybe venskab med drengen Birk er et storslået drama og et af højdepunkterne i Lindgrens forfatterskab.

Røverpigen Ronja kommer til verden på en frygtelig uvejrsnat i røverborgen på Mattisbjerget, mens de blodtørstige skovhekse basker skrigende rundt om borgen. Ronja er en af forfatterens stærke og handlekraftige piger, men hendes styrke er ikke af den overnaturlige slags som Pippi Langstrømpes. Det er historien om to børn på vej mod voksenlivet, der tumler sig frit i den vilde natur og indleder et varmt venskab, der er så stærkt, at det kan stoppe striden mellem deres to rivaliserrende røverbander.

Romeo og Julie motivet får her en lykkelig slutning, men først må Ronja igennem et smertefuldt autoritetsoprør mod faderen. Hun flytter ud i skoven sammen med Birk, og her oplever de en intens sommer i samklang med naturen. Ronja, der hidtil har været fuldkommen lykkelig ved at færdes alene i naturen, finder ud af, at det er berigende at dele oplevelserne med en anden. Børnene har et stærkt bånd og hjælper hinanden, når der er fare på færde.

Man mærker forfatterens dybe indsigt i børn og unges følelsesliv. Nænsomt og overbevisende beskriver hun børnenes følelser over for hinanden. Barndommens trygge liv er ved at være forbi, og voksenlivet nærmer sig. Ronja er på vej til at gøre sig mere uafhængig af forældrene og til at finde ud af, hvad hun vil med sit liv. Man fornemmer, at hun og Birk nok har en fremtid sammen, men de vil ikke følge samme spor som deres røverforældre.

At bogen er en hyldest til naturen, mærker man i den sanselige og undertiden poetiske beskrivelse af den dybe skov, den brusende elv, den mørke skovsø, de stejle klipper, det myldrende dyreliv og årstidernes skiften. Ikke mindst det berusende forår, der udløser et jubelskrig fra Ronja. At naturen også kan være farlig, understreges af de overnaturlige elementer, der befolker den, som de grumme skovhekse.

Bogen vil blive stående som et af højdepunkterne i Astrid Lindgrens forfatterskab. Det er en tidløs klassiker, der rummer alt det, der skal til for at gribe et barn. Det er en dramatisk, eventyrlig, humoristisk, spændende og rørende fortælling, og naturbeskrivelserne, der ellers kan være en hurdle for mange børn, er så naturligt indlejret i handlingen, at barnet ikke bliver fristet til at springe dem over.

Bogen er velegnet både til selvlæsning og oplæsning. Den ligefrem emmer af atmosfære, og Ilon Wiklands illustrationer indfanger på fornemste vis stemningen. Dertil kommer, at denne udgave er en pragtudgave, så hvad mere kan man ønske sig?

05709377
9788700430112