Rødby-Puttgarden

2005
)

Rødby-Puttgarden af Helle Helle

20 jun.05

Én dråbe af Helle Helles destillat rækker til at beskrive provins- og dagligliv i al sin enkelhed.

Helt kort handler Helle Helles nye roman "Rødby-Puttgarden" om de to søstre Tine og Janes liv i slutfirserne. De bor i Rødby. Tine har lige fået en lille datter og går hjemme på barselsorlov. Jane flytter ind hos dem. Tine, der arbejder i 'parfumen' på Rødby-Puttgarden færgeoverfarten, skaffer Jane job samme sted. De næste par måneder følger vi de to og deres helt almindelige liv.

Helle Helle er kendt for at skrive kort og koncist, ingen store armbevægelser. Alligevel fornemmer man en nærmest nonverbal eksistenskrise – en vibreren og sitren hos fortælleren Jane.

Er alt som det skal være? Og hvordan er det nu, det skal være? Er Jane så tilfreds, som hun giver indtryk af? Og så er der alle dødsfaldene, dør man 'så meget' på Sydhavsøerne?

Helle Helles roman er pragtfuld, har fuldstændig ramt provinslivet på kornet, man sidder ganske enkelt og klukker. Men hvad er det, der gør romanen så god - der sker jo egentlig ikke noget? Det kan da umuligt være dagligdagens trummerum? Jeg tror, det er fordi, at "Rødby-Puttgarden" er en så radikalt anderledes roman. En roman, der dårligt kan være længere væk fra irriterende chick-lit. Så fjernt fra romaner om/af den café lattedrikkende generation fra den såkaldte kreative klasse. Samtidig sidder jeg også med følelsen af, at her er der større ting på spil. Jeg morede mig hele vejen igennem, også selvom historien om søstrene har et trøstesløst skær over sig.

Hvor forfriskende at blive inviteret på fugleflugtsfrikadeller, stikkelsbærgrød og sort kaffe. Nå, men nok om det, som vi siger på Lolland. Glæder mig til din næste roman, Helle Helle … farveller.

Bogens omslag, lavet af kunstneren Neel Dich Abrahamsen, går i direkte symbiose med romanen. Rødby Havn set i fugleperspektiv, spændende ser det jo ikke ud, men vi er inviteret med på en kigger. Samtidig indhylles vi af Rive Gauche, en parfume, mange (kvinder) mellem 35-60 uden tvivl bliver helt nostalgiske over. Nå ja, et lille pift i ærmegabet, næste gang vi står i parfumeafdelingen, det skulle da bare mangle. Dette bogomslag er, når bogomslag er allerbedst.

Samleren, 2005. 174 sider. Kr 229,-

Helle, Helle - Rødby-Puttgarden

Stumper af hverdagsliv, replikker og erindringer væves sammen. Intet er for småt til at blive fanget ind i Helle Helles realistiske stil.

Hverdagens små hændelser, som reparationen af en gyngestol, mødet med barndomsvenner, naboer og arbejdet på færgen, forbindes med erindringsglimt der kredser om barndommen og de to søstres døde mor. I disse erindringsglimt fortælles der om barndommen og moderen med en styrke, som minder om den lænke dværgene smedede til at binde fenrisulven med, smedet som den var af sære, skrøbelige ting som lyden af kattetrin, kvindeskæg og fuglespyt, kort sagt ting så små at man under læsningen ofte griber sig selv i at undre sig over hvordan ens egen erindring også er bundet af lugten af en trøje, måden et ord bliver sagt på, trekornsbrød og andet af samme rodede skuffe.

Romanen er erindrings- og beskrivelseskunst af høj karat, og den får Rødby til at blive en levende by. Således bliver 'Rødby-Puttgarden' en roman, hvis jeg-fortæller – Jane – forsøger at holde fast i sin fortid. Men Jane er en jeg-fortæller, der er klar over, at hendes fortælling samtidig er det, der adskiller hende fra barndommen og moderen.

På romanens første side fortælles det kort, at fire er døde på en uge, og på samme side praler storesøsteren Tine kærligt af Janes studentereksamen. Senere viser det sig, at moderen døde samme dag, som Jane var oppe i skriftlig dansk. Et sted siger moderen også direkte til Jane, at det skriftlige har hun fra hende. Den metode Jane gør brug af som fortæller, er den Herman Bangske, der ikke beskriver følelser direkte, men kun det aftryk, de sætter på en persons handlinger. Men metoden har Jane også fra moderen. På vej hjem fra moderens begravelse får de to søstre af en venlig nabo to bakker stikkelsbær. Jane slutter beskrivelsen af moderens begravelse således: ”Jeg tog gryden af blusset. Hvis nogen spurgte vores mor, hvordan hun havde det, fortalte hun, hvad hun havde lavet. Nu havde jeg lavet stikkelsbærgrød. Tine kiggede på mig.”

Janes fortælling og metode udgår fra moderens død. Man kan læse de mange dødsfald i romanen som et symbol på, at Jane ikke kun med fortællingen gør Rødby og sin fortid levende, men at udgangspunktet for hendes fortælling er, at fortiden er tabt. Et lukket land. Fortællingen er på den ene side det, der sætter Jane i stand til at tilegne sig barndommens Rødby på ny, men på den anden side placerer den Jane uden for det miljø, hun kommer fra. At fortælle om sin fortid er ikke kun at nærme sig den, det er også at fjerne sig fra den. Måske er det netop fordi Jane halvvejs indser at hendes fortælling nok i sidste ende er med til at fjerne hende fra Rødby og moderens verden, at turen tilbage er så gribende. Glimt fra et lukket land.

Søsteren og Jane havde i deres barndom et ritual omkring torsdagens ugeblade: ”Ved du hvad? sagde den ene. Nej, og jeg vil selv læse det, sagde den anden.”

Sådan er det også med Helle Helles roman. Den skal læses selv.

Kilder, links og centrale værker