Min tvungne skoleferie

2023
)

Min tvungne skoleferie

21 mar.24

Gribende bog i dagbogsform med smukke og detaljerige illustrationer fortæller historien om tilværelsen som ukrainsk flygtning.

I forordet skriver forfatteren om krigen, om bombardementet af hjembyen Vyshgorod uden for Kiev, som hun var nødsaget til at forlade til fods. Hendes forældre og datteren Darynka var rejst til byen Kolomyia få dage inden, og da de blev genforenet, spurgte hendes datter ind til detaljerne om krigen. Denne bog er bygget på disse samtaler mellem mor og datter.

Bogens er skrevet i dagbogsformat og fortæller om krigens første dage, men også sårene bagefter. Kateryna Yehorushkina fortæller, at hun blev inspireret til at skrive ’Min tvungne skoleferie’, fordi hun gerne vil indgyde håb og vise verden, hvad ukrainere går igennem.

Dagbogen indledes d. 24. februar 2022, hvor luftalarmerne lyder hele dagen, og missilerne hvisler over ejendommene. Læseren får et skræmmende indblik i en hverdag med alarmer, dødelige angreb, et liv i en kælder, erindringer om savnede venner og natlige mareridt. Efterhånden lærer man hinanden at kende i kælderen og finder et fællesskab i at gøre ting sammen. Måske får man nye venner blandt mennesker, man aldrig har snakket med før, men man kan fornemme, hvordan vægten af den usynlige rygsæk tynger mere og mere.

Kateryna Yehorushkina er ukrainsk forfatter og digter. Hun har skrevet adskillige bøger til både børn og voksne, som er udgivet i lande som eks. Litauen, Bulgarien og Georgien. Det er en overordentlig smuk, barsk og gribende bog, som har indlagt noter fra ukrainske digte eller sange, små tekster fra Darynkas yndlingsfilm ’Frost’, en tegning af pigens far som superhelten, der bliver tilbage og tager sig af mennesker og dyr samt tegninger af andre personlige effekter.

Illustrator Sofia Avdeeva har formået at gengive de mest forunderlige betydningsbærende detaljer i illustrationer, der både er velkendte og fremmede. Hun benytter stærke farver, skiftende perspektiver og små håndskrevne noter til at udtrykke sig og få historien fortalt.

Det er en helt fantastisk bog, som kan læses sammen med børn fra ca. 7 år. Alle teksterne er skrevet på dansk og den ukrainske tekst står bagerst i bogen.

Hjulet
Xenia Frost Fitisova