Koral

2017
)

Koral af Suzanne Brøgger

20 jun.17

Suzanne Brøgger har skabt et nyt og fascinerende værk om det moderne kvindeliv med sin genkomponering af egne klassikere. Nye læsere bør begynde med ’Cremefraiche’.

Suzanne Brøgger har altid tryllebundet og fascineret mig. Derfor var det med stor forventning, jeg gik i gang med læsningen af ’Koral’. Romanen er med forfatterens egne ord en genkomponering af hendes livs føljeton for dermed at se livet og kærligheden i et nyt lys. Suzanne Brøgger er berømt og berygtet for at bruge sig selv og sit kærlighedsliv i sit forfatterskab. Med ’Koral’ ”ødelægger” hun historierne fra romanerne Cremefraiche (1978), ’Ja’(1986) og ’Transparence’ (1993) ”for at sige ja til livet om og om igen”, står der på romanens bagsidetekst.

I ’Koral’ fortæller Brøgger i et frivolt sprog om kvindeliv, erotik og angsten for at slå sig til ro med den eneste ene og synke ned i hverdagens trummerum. I denne søgen efter kærligheden er behovet for at rive sig løs fra alle de fastsatte normer, grænser og i stedet opnå en form for (selv)indsigt ligeså dominerende. I klassisk Brøgger stil giver hun ikke læseren svarene på livets- og begærets mange op og nedture - hun stiller spørgsmålene.

Jeg glædede mig meget til at læse ’Koral’. Jeg havde inden romanens udgivelse genlæst ’Cremefraiche’ og ’Ja’ med største fornøjelse. Jeg kom også godt i gang med ’Koral’, men så gik jeg fuldstændig i stå. Jeg prøvede flere gange at fordybe mig i læsningen og bogens univers, men desværre uden held. Efter nøje overvejelse må jeg erkende, at nok er Suzanne Brøgger fascinerende, men hun er bestemt ikke let at læse. Skriften er langsom, detaljeret og til tider stillestående.

Der er ingen tvivl om, at Brøggers nye genkomponerede roman er af høj kvalitet, men romanen indfangede bare ikke mig. Jeg vil dog på det varmeste anbefale Suzanne Brøggers forfatterskab. ’Koral’ er Suzanne Brøgger anno 2017, og læsere kan fordybe sig i fortællerens eskapader og filosofiske livsovervejelser. Herfra anbefales dog, at nye, yngre læsere begynder med ’Cremefraiche’. For Brøgger er ikke til at komme udenom i det mangfoldige danske litteraturlandskab med sin store viden om religion, kultur, filosofi og æstetik.

52973295
9788702220834
411