Jørgen Stein

2014
)

Jørgen Stein

16 feb.15

En af Danmarks store litterære klassikere giver et både detaljeret og lærerigt billede af borgerskabet i tiden før, under og efter 1. Verdenskrig med den unge Jørgen Stein i centrum.

Det er jo kun omkring 100 år siden, at verden så ud, som vi læser om her i Paludans store epos.  Og hvor anderledes er det ikke? Kan unge læsere i dag leve med i, eller bare begribe den unge Jørgen Steins verden? Kan de begribe den store forskel, der var mellem de sociale klasser? Kan de i det hele taget læse det sprog, den er skrevet i?
Jeg kender en ung pige, der læser bøger som denne. Hun elsker Karen Blixen og har netop genlæst Pelle Erobreren, som hun fortalte mig, har en stor læserskare blandt unge. Det er jo meget opmuntrende for et bogmenneske at høre sådan noget, og derfor har jeg også tænkt meget på unge læsere, mens jeg har haft denne flotte og store - 815 sider lange - genudgivelse foran mig. Kan Jørgen Steins liv og skæbne være spejl for en ung i det 21. århundrede?

Unge Stein er søn af amtmanden i Havnstrup, et idyllisk sted ved Limfjorden, og alle levereglerne for borgerskab fra starten af det 19. århundrede gælder for ham, og egentlig passer det ham meget godt. Det er et harmonisk hjem, hvor vi en varm sommeraften træder ind på scenen sammen med Jørgen, der bærer sit livs første smoking og er med til et selskab for den lille bys spidser. Her er mange både skarpe, kærlige og ubønhørlige portrætter; den unge fuldmægtige, der hader familien Stein for dens overklasse, og apotekeren der godt kan lide at se på unge piger, er finttegnede karakterer. Jørgen starter på gymnasiet inde i Aalborg, hvor han konfronteres med helt nye sider af tilværelsen. Hvilken pigetype passer til ham? En sommerepisode på et pensionat ude ved Vesterhavet sammen med hele familien har mange ligheder med en aktuel TV-serie. Har en manuskriptforfatter mon været omkring Paludan? Men meget underholdende er det. Der er faktisk også lidt moderne TV-serie over skildringen af Otto's skæbne (Jørgens bror). Han gribes fatalt af ånden i gullaschbaronernes miljø, og den stakkels søster, der gifter sig med fuldmægtigen, der hader familien. Bedre metode til at markere sit ego end at gifte sig ind i familien, findes vel ikke.

Det er et gammeldags udtryk: "udviklingsroman", altså at følge en hovedfigur gennem hans liv i en periode, og romanen her er et pragteksemplar indenfor sin genre, og så er den tilmed spændende. Og så tilbage til spørgsmålet: kan en ung læser ‘få noget ud af’ historien? Hvis den unge læser, er en garvet læser og har en udviklet fornemmelse for sprog, så JA!
Det er ikke kun en roman til historisk interesserede ældre læsere, det ville da også være en fattig verden, hvis læserne ikke skulle møde den verden, der gik forud for dem.’Jørgen Stein’ er stadig en stor roman og et spændende indblik i det samfund, der er gået forud for det nuværende.

51440315
Peter Stoltze
9788702166453