Harry Potter og fangen fra Azkaban - Illustreret udgave

2017
)

Harry Potter og Fangen fra Azkaban af J.K. Rowling

25 okt.17

Tredje bind i den illustrerede udgave med Jim Kays fabelagtige tegninger er endnu et pragtværk og en vellykket fortolkning af Harry Potter-universet.

Harry Potter og bøgerne om hans oplevelser på Hogwarts er for længst blevet et verdensomspændende fænomen både som bøger, teater og film, og statussen som klassiker er i den grad slået fast. Det er meningen, at alle syv bind om Harry Potter skal udkomme i denne særligt illustrerede udgave, og udover at man altid kan glæde sig over Jim Kays fantastiske illustrationer, som giver de velkendte historier nyt liv, så betyder det også, at målgruppen bliver væsentligt yngre.

Jim Kay kendes i forvejen for sine fantastiske billeder til Patrick Ness Monster, og han er omhyggeligt udvalgt til at illustrere alle syv bind i historien om troldmandslærlingen Harry Potter. Historien er velkendt for de fleste, både børn og voksne, men i dette tredje bind vender Harry altså igen tilbage til Hogwarts efter endnu en forfærdelig sommer hos familien Dursley. Nye farer truer imidlertid. En farlig fange, Sirius Black er undsluppet fra det berygtede fængsel Azkaban, og han er nu på vej mod Hogwarts, angiveligt for at få ram på Harry. Harry og vennerne må således endnu en gang tage kampen op mod truende farer og ondskaben.

Der er intet dårligt at sige om dette pragtværk. Det hele er simpelthen så smukt og gennemført, at ikke et øje er tørt. Helsides billederne er igen lige til flotte plakater, og overalt finder man små og store illustrationer, som smukt understøtter det skrevne ord. Der er ikke ret mange helt hvide sider i bogen, og selv sidernes farver, som efterhånden bliver mere og mere mørke og dystre i takt med, at historien bliver det, er med til at understøtte hele den grafiske oplevelse.  Bogen er naturligvis tykkere, fordi den oprindelige historie er det, hvilket også betyder, at man kan glæde sig til endnu flere illustrationer – også i de kommende bind af dette unikke kunstværk.

Hanna Lützen
22995154
9788702227888