En djævelsk plan

2018
)

En djævelsk plan af Inger Wolf

10 sep.18

Eminent afslutning på trilogien om Christian Falk. Nervepirrende spændende og neglebidende uhyggelig. Alle løse ender samles i et gement og ondskabsfuldt plot.

Psykiateren Christian Falk siger meget mod sin vilje ja til at hjælpe politiet en sidste gang – det er bare et enkelt kik på at gerningssted. Hurtigt bliver det dog væsentligt mere end det, og pludselig er han hovedmistænkt for mordet på en ung handicappet jurist. Han kan ikke få politidirektøren til at forså, at han intet har med mordet at gøre, og inden længe bliver han forfulgt af både politi og gamle fjender, der ønsker at hævne sig over fortidens hændelser.

Igen har Inger Wolf begået en fremragende krimi, der i den grad fanger læseren ind i et psykologisk spil om skyld og hævn,fortid og nutid. Karaktererne fremstår mere og mere klart, og deres personligheder udvikler sig igennem hele trilogien. Meget bliver belyst her i tredje bind, og alle løse ender samles i et gement og ondskabsfuldt plot, der både overrasker og forbløffer. Det er i den grad udspekuleret og gennemtænkt, og jeg sad konstant med hjertet oppe i halsen af skræk for det næste skridt og det næste tvist. Lige som de øvrige bind i trilogien er dette tredje bind en handlingsmættet og skræmmende page turner, der tager ondskaben op til helt nye højder.

Det er yderst prisværdigt, at man kan skrive en krimi af allerhøjeste kvalitet på under 300 sider. Det stramme sprog og det fortættede handlingsforløb fungerer ualmindelig godt og er med til at højne læseoplevelsen, så den bliver virkelig intens. Jeg vil anbefale både denne trilogi og forfatterens serie om Daniel Trokic til alle krimifans. De er alle meget velskrevne og med gode og spændende plot. Begge serier bør læses i kronologisk rækkefølge, da man følger hovedpersonerne og deres privatliv sideløbende med politiets opklaring af diverse forbrydelser. Inger Wolf er en af de forfattere, der rammer plet, når det kommer til vægtningen af karakterernes privatliv og selve krimidelen.

People'sPress
54701624
9788772003993