Bro bro brille

2017
)

Bro bro brille af Matthew Arlidge

12 dec.17

Døden skal du lide med blod, vold og ondskab i rigelige mængder i Arlidge velskrevne krimihit med Helen Grace.

Kommissær Helen Grace er tilbage for fuld skrue i denne intense og noget makabre krimi. Hun gør hvad hun kan, men har det ikke let hverken på jobbet eller privat, efter at hun skød og dræbte sin søster, der var massemorder. Hun kæmper mod tiden og en kvindelig morder, der slår mænd, der køber sex i Southamptons prostitutionsmiljø, ihjel på en utrolig voldsom måde. Helen er ikke i tvivl om, at der ligger noget personligt bag, men hendes nye chef kriminalkommissær Harwood modarbejder både Helen og hendes teori. Det bliver et kapløb mod tiden, og det koster flere døde end nødvendigt, men det lykkes ikke Harwood helt at fjerne Helen fra sagen eller at ødelægge hendes jagt.

’Bro bro brille’ er barsk, velskrevet og nervepirrende spændende. Plottet, der er utrolig gennemført, holder hele vejen, og sammen med de mange uventede drejninger i historien er det med til at gøre den umulig at slippe. Jeg er ikke meget vild med Helen Grace, men det gør bestemt ikke hendes karakter dårligere. Jeg er sikker på, at det ikke er meningen, at hun skal være let at holde af. Der er små sekvenser, hvor hun fremtræder menneskelig og empatisk, men for det meste tromler hun fremad uden hensyntagen. De andre personer er knap så fremtrædende, men de fungerer godt i deres respektive roller, og jeg synes egentlig at hele persongalleriet afspejler virkeligheden temmelig godt.

Sproget er kortfattet og stramt. Der er ikke mange unødvendige ord og sætninger, hvilket passer perfekt til en krimi i den barske ende. Flotte beskrivelser og poetisk sprog ville ikke fungere i den virkelighed, handlingen udspiller sig i.

Bogen kan anbefales til de krimilæsere, der ikke er for sarte, og jeg vil anbefale at læse ’Okker gokker’ først, da der er temmelig mange referencer til den i ’Bro bro brille’. Jeg vil med glæde fortsætte med at læse serien, når der kommer flere på dansk.

Jentas
Stig W. Jørgensen
53687474