Okker Gokker

2017
)

Okker gokker af Matthew Arlidge

21 aug.17

En iskold morder leger kispus med politiet i et modbydeligt spil på liv og død. Bestialsk og skræmmende krimidebut ud over det sædvanlige.

Denne nervepirrende og filmiske thriller er britisk til fingerspidserne og interessant på flere planer. TV- producer og manuskriptforfatter Matthew Arlidge introducerer i ’Okker gokker’ den atypiske og hårdtslående kriminalassistent Helen Grace i en ny krimiserie, der på engelsk indtil videre strækker sig over syv bind.

En ung kvinde er sammen med sin kæreste meldt savnet. Nogle uger efter deres forsvinden, vakler kvinden ud af skoven; udsultet, beskidt og knap nok i live. Den historie, hun fortæller politiet, virker som noget fra en gyserfilm, men lige meget hvor hårdt Helen Grace prøver at presse offeret til en anden forklaring, syntes der intet andet svar. Da et nyt par forsvinder, er Grace klar over, at noget større er under opsejling. En iskold morder har sat et spil i gang, der overgår selv Graces mørke fortid, og måske har hun mere til fælles med morderen, end hun tror.

Matthew Arlidge står bag er række populære tv-dramaer, og hans kompetente erfaringer fra branchen lader sig ikke fornægte i kriminalromanen. Skarpe replikker, plottwists og skiftende synsvinkler bærer tydeligt præg af filmisk iscenesættelse og sammen med de malerisk beskrevne scener, bliver stemningen til tider tyk af frygt og fortabelse. Helen Graces karakter er forfriskende. Hårdtslående, handlekraftige og ambitiøse kvinder er set før i kriminalromaner, men Grace trækker rundt på sin fortid som en stor beskidt hemmelighed, der kræver afstraffelse for at dulme smerten.

’Okker gokker’ er en mere end glimrende krimi, der får de små hår til at rejse sig.

Jentas
Stig W. Jørgensen