09 mar.09

Kommentarer

2 kommentarer
AfMalene M. Bisgaard
ons, 17/06/2009 - 15:44

Jeg er helt enig i, at der venter læseren en rigtig god oplevelse i selskab med "Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv". Men jeg synes man skylder folk at fortælle, at det vil være en stor fordel at have lidt spanske sprogkundskaber i forvejen!

Jeg kan ikke et ord spansk - omend jeg dog har lært nogle mindre pæne gloser undervejs i romanen ;-) Og det var faktisk ret hæmmende for min læseoplevelse. Der bliver brugt enormt meget spansk slang undervejs! Og ikke bare enkelte slangord her og der (som man måske kan ignorere), men tit også hele sætninger eller længere udtryk med flere ord. Det er selvfølgelig også med til at gøre historien mere autentisk for læseren, men jeg blev også meget distraheret af i tide og utide at skulle bladre om i ordlisten bag i bogen - og mistede derfor den naturlige "rytme" i min læsning.

Når det er sagt, så vil jeg stadig varmt anbefale bogen og understrege, at den ihærdige læser godt kan glæde sig (spanskkundskaber eller ej)! For gider man gøre en ekstra indsats, så får man også en helt speciel læseoplevelse. Oscar er noget helt særligt - især var jeg meget rørt af beskrivelsen af hans unge ungdom.

AfJoan Bak
man, 11/05/2009 - 14:57

Normalt læser jeg for det meste kun krimier - men indimellem sker det, at jeg læser en ganske almindelig skønlitterær bog. "Oscar Wao & hans korte og forunderlige liv" valgte jeg ud fra de fantastisk gode anmeldelser den har fået, blandt andet ovenstående anmeldelse!
Jeg er også begejstret for bogen, men nok ikke super begejstret. Når man anbefaler bogen til en låner/læser, synes jeg man skal fortælle, at det trods alt er en noget kompliceret bog, og at alle derfor ikke vil være lige begejstrede for den.
Bogen er meget forfriskende at læse, blandt andet på grund af fortællemåden. Det er en jeg-fortæller, der fortæller Oscars og hans families historie, men hvem det er, det får man først at vide i den sidste del af bogen. Det er også udelukkende talesprog, bogen bliver fortalt gennem.
En anden "forfriskning" er at der er så mange henvisninger. Både er der fodnoter i bogen, men der er også mange sammenligninger til Tolkien, science fiction romaner, film osv.
Alt i alt en god bog! Jeg fik den ikke læst på en dag, men var helt klart værd at læse færdig. Jeg blev utrolig meget klogere på den Dominikanske Republik, og så er der lidt a la magisk realisme, som jeg også er så stor fan af.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer