Anmeldelse
Mercedes-snittet af Anne Mette Hancock
- Log ind for at skrive kommentarer
Anne Mette Hancock beviser med sommerens bedste krimi, at hun hører til toppen af ligaen. Schäfer og Kaldan kommer på en yderst vanskelig sag, da en lille dreng sporløst forsvinder.
Et opkald fra skolen vender op og ned på familien Bjerres liv. Deres tiårige søn Lukas er forsvundet, ingen har set ham, siden faren afleverede ham i skole om morgenen. Efterforskningsleder Erik Schäfer og team sætter alt ind på at finde drengen. Afdækningen af sagen viser sig dog langt mere kompliceret end først antaget. Snart bliver Schäfer og journalist Heloise Kaldan hvirvlet ind i en efterforskning spækket med dystre hemmeligheder og kradse hævnmotiver, der trækker tråde til fortiden. For hvem er Æblemanden og den mystiske kvinde, der er set på skolen, og hvad har likvideringen af en tidligere soldat at gøre med drengens forsvinden?
’Mercedes-snittet’ er morderligt godt skrevet, og jeg er meget imponeret over, hvor godt den er tilrettelagt fra A-Z. Alt synes gennemtænkt ned til mindste detalje i et perfekt flow, og Anne Mette Hancock skriver koncist og i et fængende sprog, der sammen med de forholdsvist korte kapitler holder læseren fanget i en nervepirrende, opadstigende spændingskurve. Bogen er ganske umulig at slippe. I den grad et must til sommerkufferten.
Det er anden del i krimiserien om Kaldan og Schäfer, et makkerpar som Anne Mette Hancock debuterede med i ’Ligblomsten’, der med god grund blev udråbt til sidste års krimidebut.
Der er en rå dysterhed og sårbarhed over opklaringen i ’Mercedes-snittet’. Først og fremmest fordi den omhandler et barn, men også fordi læseren kommer dybt under huden på Kaldan, som er hårdt mærket af begivenhederne fra seriens første del. Hancocks psykologiske portræt af særligt Kaldan er intet mindre end fremragende og rørte mig dybt. I det hele taget er Hancocks karakterer stærkt tegnede, og hun er suveræn til at skabe stemninger, så det prikker og sitrer i huden.
Intet under at Anne Mette Hancock tordner frem på den internationale krimiscene. Med ’Mercedes-snittet’ slår hun fast, at hun hører til blandt de allerbedste danske krimiforfattere.
- Log ind for at skrive kommentarer
Anne Mette Hancock beviser med sommerens bedste krimi, at hun hører til toppen af ligaen. Schäfer og Kaldan kommer på en yderst vanskelig sag, da en lille dreng sporløst forsvinder.
Et opkald fra skolen vender op og ned på familien Bjerres liv. Deres tiårige søn Lukas er forsvundet, ingen har set ham, siden faren afleverede ham i skole om morgenen. Efterforskningsleder Erik Schäfer og team sætter alt ind på at finde drengen. Afdækningen af sagen viser sig dog langt mere kompliceret end først antaget. Snart bliver Schäfer og journalist Heloise Kaldan hvirvlet ind i en efterforskning spækket med dystre hemmeligheder og kradse hævnmotiver, der trækker tråde til fortiden. For hvem er Æblemanden og den mystiske kvinde, der er set på skolen, og hvad har likvideringen af en tidligere soldat at gøre med drengens forsvinden?
’Mercedes-snittet’ er morderligt godt skrevet, og jeg er meget imponeret over, hvor godt den er tilrettelagt fra A-Z. Alt synes gennemtænkt ned til mindste detalje i et perfekt flow, og Anne Mette Hancock skriver koncist og i et fængende sprog, der sammen med de forholdsvist korte kapitler holder læseren fanget i en nervepirrende, opadstigende spændingskurve. Bogen er ganske umulig at slippe. I den grad et must til sommerkufferten.
Det er anden del i krimiserien om Kaldan og Schäfer, et makkerpar som Anne Mette Hancock debuterede med i ’Ligblomsten’, der med god grund blev udråbt til sidste års krimidebut.
Der er en rå dysterhed og sårbarhed over opklaringen i ’Mercedes-snittet’. Først og fremmest fordi den omhandler et barn, men også fordi læseren kommer dybt under huden på Kaldan, som er hårdt mærket af begivenhederne fra seriens første del. Hancocks psykologiske portræt af særligt Kaldan er intet mindre end fremragende og rørte mig dybt. I det hele taget er Hancocks karakterer stærkt tegnede, og hun er suveræn til at skabe stemninger, så det prikker og sitrer i huden.
Intet under at Anne Mette Hancock tordner frem på den internationale krimiscene. Med ’Mercedes-snittet’ slår hun fast, at hun hører til blandt de allerbedste danske krimiforfattere.
Kommentarer