Anmeldelse
Ifølge Maria Magdalene af Marianne Fredriksson
- Log ind for at skrive kommentarer
Som midaldrende sidder Maria Magdalene i sit hus i Antiokia og nedskriver beretningen om sit liv.
Hun har som lille pige set sine jødiske forældre blive dræbt af romerske soldater. Hun bliver samlet op af grækeren Leonidas, der anbringer hende i et glædeshus, hvor hun får en kærlig opvækst med god skolegang, oplæring i madlavning og havedyrkning. Trods Leonidas' modstand bliver hun af egen fri vilje (og af lyst) prostitueret, men det er på en blomstrende eng, hun møder Jesus og lærer ham kroppens glæder at kende.
Maria Magdalene følger Jesus sammen med både de kendte disciple og en gruppe kvinder. Efter Jesu død er hun ved at miste forstanden, men Leonidas finder hende og tager hende med til Antiokia som sin hustru. Reelt er forholdet mellem Maria og den homoseksuelle Leonidas et varmt og fortroligt far-datter forhold.
Marianne Fredrikssons ærinde med bogen er at pege på, at det kvindelige aspekt i Jesu liv (og hans accept af kvinder som ligeværdige) er forsvundet gennem nedskrivningen, der jo er foretaget af mænd. Dette belyses blandt andet gennem Marias diskussioner med Paulus og Simon Peter.
Fortællingen flyder let, fortalt i et udmærket sprog, der kun lige hæver sig over det trivielle. Marias kvindepolitiske synspunkter forekommer mig meget nutidige og i det hele taget er det, jeg savner mest i fortællingen, et troværdigt, historisk tidsbillede.
En hurtigt læst kvindebiografi i en kendt ramme.
Fremad,1999. 227 sider.
BogWeb - 1. juni 1999
- Log ind for at skrive kommentarer
Som midaldrende sidder Maria Magdalene i sit hus i Antiokia og nedskriver beretningen om sit liv.
Hun har som lille pige set sine jødiske forældre blive dræbt af romerske soldater. Hun bliver samlet op af grækeren Leonidas, der anbringer hende i et glædeshus, hvor hun får en kærlig opvækst med god skolegang, oplæring i madlavning og havedyrkning. Trods Leonidas' modstand bliver hun af egen fri vilje (og af lyst) prostitueret, men det er på en blomstrende eng, hun møder Jesus og lærer ham kroppens glæder at kende.
Maria Magdalene følger Jesus sammen med både de kendte disciple og en gruppe kvinder. Efter Jesu død er hun ved at miste forstanden, men Leonidas finder hende og tager hende med til Antiokia som sin hustru. Reelt er forholdet mellem Maria og den homoseksuelle Leonidas et varmt og fortroligt far-datter forhold.
Marianne Fredrikssons ærinde med bogen er at pege på, at det kvindelige aspekt i Jesu liv (og hans accept af kvinder som ligeværdige) er forsvundet gennem nedskrivningen, der jo er foretaget af mænd. Dette belyses blandt andet gennem Marias diskussioner med Paulus og Simon Peter.
Fortællingen flyder let, fortalt i et udmærket sprog, der kun lige hæver sig over det trivielle. Marias kvindepolitiske synspunkter forekommer mig meget nutidige og i det hele taget er det, jeg savner mest i fortællingen, et troværdigt, historisk tidsbillede.
En hurtigt læst kvindebiografi i en kendt ramme.
Fremad,1999. 227 sider.
BogWeb - 1. juni 1999
Kommentarer