Anmeldelse
Den tavse enke
- Log ind for at skrive kommentarer
Sara Blædel har mange bolde i luften i denne spændende krimi fra Tåsinge, hvor efterforskningen af et drab åbner for mange hemmeligheder.
Der er ingen tvivl om, at drab er en meget alvorlig forbrydelse, som udløser en hård straf, men der findes også forbrydelser, der ikke umiddelbart åbner op for, at gerningsmanden kan straffes. Det er bare ét af de dilemmaer, som Sara Blædel tager fat på i ’Den tavse enke’, hvor Louise Rick bliver involveret i en spektakulær drabssag på Tåsinge. Det er den 11. krimi i serien med efterforsker Louise som hovedperson og hendes gode journalistveninde Camilla på sidelinjen.
På Tåsinge findes kroejeren Dorthe dræbt, og Fyns politi beder om hjælp fra politiets nyoprettede rejseenhed, P13, hvor Louise Rick er blevet leder. Dorthe, der var enke efter Nils, havde drevet kroen alene, siden sin mands død et halvt års tid tidligere, og sammen havde parret drevet kroen omkring otte år. De var faldet godt til, så de lokale har kun pæne ting at sige om dem. Da politiet gennemgår kroen, finder de dog et skjult børneværelse, som bærer præg af at have været i brug helt op til Dorthes død. Ud fra det tøj og de ting, der befinder sig i værelset, må der være tale om, at en 4-5 års dreng har opholdt sig der. Dorthe og Nils havde ingen børn, så hvem er drengen? Og hvor er han nu?
Mens politiet leder efter en morder og et barn, kommer Camilla på sporet af et mandligt, homoseksuelt fællesskab, der mødes til uforpligtende sex, og hvor Nils skulle have været involveret. Det viser sig, at det ikke er helt så uforpligtende og uskyldigt, som det lyder, og kroens oldfrue kan berette om, at hendes søn Aske havde været en del af miljøet, indtil han døde af anoreksi. Alle ved et eller andet, men det er ikke noget man rigtig snakker om, for der er stadig både skam og skyld forbundet med homoseksualitet mange steder i provinsen. Som da Niles’ bror siger: ”Min bror var sgu ikke bøsse, han var jo gift med Dorthe”. Mens Louise kæmper med drabsefterforskningen, tager Camilla fat i historien om Askes liv og død.
Sara Blædel har igen skrevet en meget spændende page-turner, hvor hun får flettet etiske dilemmaer ind, denne gang bl.a. om kønsidentitet og fordomme. Hun har udtalt, at hun bl.a. har ladet sig inspirere af et dilemma i ’Mads og Monopolet’, der handlede om kønsidentitet. Hun inddrager adskillige personer fra Louises tidligere liv og fra de andre bøger i serien, bl.a. hendes plejesøn Jonas og hendes gamle kæreste Eik. Sara Blædel lader Louise blive ældre og trække på sine erfaringer i modsætning til alt for mange krimiheltinder, der forbliver evigt unge.
Bogen er elementært spændende, og der er mange bolde i luften, hvor handlingerne fletter sig ind i hinanden. Det virker heldigvis ikke søgt i ’Den tavse enke’, og man tilgiver da også gerne forfatteren, hvis det bliver lidt vidtløftigt mod slutningen. Man kan sagtens begynde sit bekendtskab med makkerparret Louise og Camilla her eller med Pigen under træet fra 2019, hvor Sara Blædel efter en pause med serien om bedemandsdatteren Ilka, vendte tilbage til sine Louise Rick-krimier.
- Log ind for at skrive kommentarer
Sara Blædel har mange bolde i luften i denne spændende krimi fra Tåsinge, hvor efterforskningen af et drab åbner for mange hemmeligheder.
Der er ingen tvivl om, at drab er en meget alvorlig forbrydelse, som udløser en hård straf, men der findes også forbrydelser, der ikke umiddelbart åbner op for, at gerningsmanden kan straffes. Det er bare ét af de dilemmaer, som Sara Blædel tager fat på i ’Den tavse enke’, hvor Louise Rick bliver involveret i en spektakulær drabssag på Tåsinge. Det er den 11. krimi i serien med efterforsker Louise som hovedperson og hendes gode journalistveninde Camilla på sidelinjen.
På Tåsinge findes kroejeren Dorthe dræbt, og Fyns politi beder om hjælp fra politiets nyoprettede rejseenhed, P13, hvor Louise Rick er blevet leder. Dorthe, der var enke efter Nils, havde drevet kroen alene, siden sin mands død et halvt års tid tidligere, og sammen havde parret drevet kroen omkring otte år. De var faldet godt til, så de lokale har kun pæne ting at sige om dem. Da politiet gennemgår kroen, finder de dog et skjult børneværelse, som bærer præg af at have været i brug helt op til Dorthes død. Ud fra det tøj og de ting, der befinder sig i værelset, må der være tale om, at en 4-5 års dreng har opholdt sig der. Dorthe og Nils havde ingen børn, så hvem er drengen? Og hvor er han nu?
Mens politiet leder efter en morder og et barn, kommer Camilla på sporet af et mandligt, homoseksuelt fællesskab, der mødes til uforpligtende sex, og hvor Nils skulle have været involveret. Det viser sig, at det ikke er helt så uforpligtende og uskyldigt, som det lyder, og kroens oldfrue kan berette om, at hendes søn Aske havde været en del af miljøet, indtil han døde af anoreksi. Alle ved et eller andet, men det er ikke noget man rigtig snakker om, for der er stadig både skam og skyld forbundet med homoseksualitet mange steder i provinsen. Som da Niles’ bror siger: ”Min bror var sgu ikke bøsse, han var jo gift med Dorthe”. Mens Louise kæmper med drabsefterforskningen, tager Camilla fat i historien om Askes liv og død.
Sara Blædel har igen skrevet en meget spændende page-turner, hvor hun får flettet etiske dilemmaer ind, denne gang bl.a. om kønsidentitet og fordomme. Hun har udtalt, at hun bl.a. har ladet sig inspirere af et dilemma i ’Mads og Monopolet’, der handlede om kønsidentitet. Hun inddrager adskillige personer fra Louises tidligere liv og fra de andre bøger i serien, bl.a. hendes plejesøn Jonas og hendes gamle kæreste Eik. Sara Blædel lader Louise blive ældre og trække på sine erfaringer i modsætning til alt for mange krimiheltinder, der forbliver evigt unge.
Bogen er elementært spændende, og der er mange bolde i luften, hvor handlingerne fletter sig ind i hinanden. Det virker heldigvis ikke søgt i ’Den tavse enke’, og man tilgiver da også gerne forfatteren, hvis det bliver lidt vidtløftigt mod slutningen. Man kan sagtens begynde sit bekendtskab med makkerparret Louise og Camilla her eller med Pigen under træet fra 2019, hvor Sara Blædel efter en pause med serien om bedemandsdatteren Ilka, vendte tilbage til sine Louise Rick-krimier.
Kommentarer