Bedemandens datter

2016
)

Bedemandens datter af Sara Blædel

02 aug.16

Med Bedemandens datter har Sara Blædel løftet barren for den litterære kvalitet i sit forfatterskab. Den er virkelig læseværdig, og jeg giver den mine varmeste anbefalinger.

'Bedemandens datter' handler om Ilka Jensen, der arver en bedemandsforretning i Racine, USA af sin afdøde far. Sara Blædel har skiftet den vante Louise Rick femi-krimi ud med et nyt persongalleri og en historie, der er noget mindre actionfyldt og mere litterært ambitiøs end femi-krimierne.
Jeg har læst et par af Blædels Louise Rick krimier, men stoppede efterhånden da krimiserien følger en skabelon, som jeg finder kedelig i længden. Jeg nød virkelig at læse 'Bedemandens datter', fordi romanens historie er interessant og anderledes.

Ilka Jensens far forsvandt til USA, da Ilka var en lille pige. Nu hvor hun er voksen, tager hun til Racine for at forstå, hvad der drev faren til at rejse. Ilka kastes hovedkulds ind i driften af bedemandsforretningen og stifter herigennem bekendtskab med lokalsamfundets indbyggere og deres mange intriger og magtkampe.

Bedemandens datter er ikke en krimi, selvom døden er en del af hverdagen - fordi romanen foregår i en bedemandsforretning. I romanen skaber Sara Blædel et vedkommende og troværdigt persongalleri og opbygger en udviklings- og familiehistorie, der ikke er afhængig af et makabert mord. Bogen er en pageturner, og drives frem af læserens ønske om at lære historiens personer nærmere at kende snarere end trangen til at vide, hvem der er morderen.

Romanens hovedperson Ilka er sej og viljestærk. Hun er en kvinde, hvis liv er blevet formet af tilfældigheder indtil nu, hvor hun tager skæbnen i sine egne hænder og rejser til Racine. Ilka vil lære bedemandsfaget helt fra bunden, for dermed at lære mere om hendes fars liv. Men Ilka har også sine egne personlige problemer at tumle med. Hun fremstår som den følelseskolde skandinaviske kvinde, der har uforpligtende engangsknald, og i et svagt øjeblik kan hun blive opslugt af spil på den enarmede tyveknægt på den lokale bar.

Bedemandens datter er første del af en planlagt triologi. I bogens efterord skriver Sara Blædel, at det var mødet med en kvindelig bedemand i forbindelse med hendes egne forældres død, der satte tankerne om den nye triologi i gang. I læsningen af romanen fornemmer man også en ny inderlighed, som måske kan skyldes det personlige afsæt. Sara Blædel har skrevet en virkelig læseværdig roman.

People's press
52408725
9788771801545