Anmeldelse
Børnene er konger
- Log ind for at skrive kommentarer
Delphine de Vigan har skrevet en eminent og nervepirrende pageturner om en 6-årig influencers forsvinden. Et kvalmende wake up call om vores digitale (u)virkelighed.
I 'Børnene er konger' blændes der op for en skræmmende virkelighedsnær skildring af vores digitaliserede tidsalder, hvor små børn iscenesættes online og arbejder som influencere. Det er lettere kvalmefremkaldende og som en kold spand vand i ansigtet at lade sig opsluge af den medierede virkelighed, som Delphine de Vigan afdækker i denne velkomponerede psykologiske thriller.
Mélanie Diore har hele sit liv elsket reality-tv, men hun missede sin ene chance for at blive reality-stjerne. Som mor lykkes det hende i stedet at opbygge en succesfuld fortælling om sine børn og gøre dem til alle mands eje. I daglige videoer deler hun børnenes hverdag med 5 millioner fans på Youtube-kanalen ”Happy Play”. Her kan man være med og komme helt tæt på, når Kimmy på seks og Sammy på otte åbner bjerge af pakker med legetøj, smager på mærkelig mad, tager i forlystelsesparker, er på shopping og meget andet på alle tider af døgnet, året rundt.
Da Kimmy en sen eftermiddag forsvinder sporløst fra legepladsen ved familiens boligområde i Paris, sættes efterforskningslederen Clara Roussel på sagen. Efterhånden som forskellige vidner afhøres, og Clara gennemtrævler familiens liv på "Happy Play", ser hun ind bag facaden på familien og får øje på to børn, som modvilligt paces til at være influencere og udstille alt for fremmede blikke i en manipuleret virkelighed. Det er en verden af børneliv uden ret til privatliv, modstandsgrupper mod udnyttelse af børn på sociale medier og benhård konkurrence med lignende online platforme.
Handlingen veksler på skift mellem Claras minutiøse efterforskning og nedskrevne afhøringsrapporter i 2019 og Mélanies hverdag med at iscenesætte sine børn på Youtube og tiden efter datterens forsvinden. Sidste del af romanen foregår i 2031 og giver et blik på, hvordan personernes liv har formet sig siden.
'Børnene er konger' er fortællingen om to meget forskellige kvinders opvækst og dannelse i den digitale tidsalder. Mélanie vokser op med en følelseskold mor uden megen omsorg, så hun finder fællesskab og trøst i reality-programmernes trygge, lykkelige univers. I den modsatte grøft befinder Clara sig, som vokser op med to samfundskritiske forældre og et ikke-eksisterende forhold til sociale medier. Med tiden bevæger Clara sig i retning af en fraktion, som kæmper mod og tager afstand til digitaliseringen af samfundet.
Der udkommer i disse år litteratur med et samfundskritisk blik på den medievirkelighed, vi befinder os i. Sidste år kom Tone Shunnessons Dagene, dagene, dagene, som er en bidsk parodi på kendis- og influencerkulturen i Sverige. Nyligt har Patricia Lockwoods 'Ingen taler om det' dissekeret vores overforbrug af sociale medier, hvor den digitale virkelighed flyder sammen med den reelle virkelighed.
Problematikken tematiseres yderligere i 'Børnene er konger', hvor Delphine de Vigan taler børnenes sag og udstiller den medierede og manipulerede virkelighed, de vokser op i samtidig med at hun spekulerer over, hvilke følgevirkninger det kan have på den lange bane, når virkeligheden ophører, og den digitaliserede verden tager over.
- Log ind for at skrive kommentarer
Delphine de Vigan har skrevet en eminent og nervepirrende pageturner om en 6-årig influencers forsvinden. Et kvalmende wake up call om vores digitale (u)virkelighed.
I 'Børnene er konger' blændes der op for en skræmmende virkelighedsnær skildring af vores digitaliserede tidsalder, hvor små børn iscenesættes online og arbejder som influencere. Det er lettere kvalmefremkaldende og som en kold spand vand i ansigtet at lade sig opsluge af den medierede virkelighed, som Delphine de Vigan afdækker i denne velkomponerede psykologiske thriller.
Mélanie Diore har hele sit liv elsket reality-tv, men hun missede sin ene chance for at blive reality-stjerne. Som mor lykkes det hende i stedet at opbygge en succesfuld fortælling om sine børn og gøre dem til alle mands eje. I daglige videoer deler hun børnenes hverdag med 5 millioner fans på Youtube-kanalen ”Happy Play”. Her kan man være med og komme helt tæt på, når Kimmy på seks og Sammy på otte åbner bjerge af pakker med legetøj, smager på mærkelig mad, tager i forlystelsesparker, er på shopping og meget andet på alle tider af døgnet, året rundt.
Da Kimmy en sen eftermiddag forsvinder sporløst fra legepladsen ved familiens boligområde i Paris, sættes efterforskningslederen Clara Roussel på sagen. Efterhånden som forskellige vidner afhøres, og Clara gennemtrævler familiens liv på "Happy Play", ser hun ind bag facaden på familien og får øje på to børn, som modvilligt paces til at være influencere og udstille alt for fremmede blikke i en manipuleret virkelighed. Det er en verden af børneliv uden ret til privatliv, modstandsgrupper mod udnyttelse af børn på sociale medier og benhård konkurrence med lignende online platforme.
Handlingen veksler på skift mellem Claras minutiøse efterforskning og nedskrevne afhøringsrapporter i 2019 og Mélanies hverdag med at iscenesætte sine børn på Youtube og tiden efter datterens forsvinden. Sidste del af romanen foregår i 2031 og giver et blik på, hvordan personernes liv har formet sig siden.
'Børnene er konger' er fortællingen om to meget forskellige kvinders opvækst og dannelse i den digitale tidsalder. Mélanie vokser op med en følelseskold mor uden megen omsorg, så hun finder fællesskab og trøst i reality-programmernes trygge, lykkelige univers. I den modsatte grøft befinder Clara sig, som vokser op med to samfundskritiske forældre og et ikke-eksisterende forhold til sociale medier. Med tiden bevæger Clara sig i retning af en fraktion, som kæmper mod og tager afstand til digitaliseringen af samfundet.
Der udkommer i disse år litteratur med et samfundskritisk blik på den medievirkelighed, vi befinder os i. Sidste år kom Tone Shunnessons Dagene, dagene, dagene, som er en bidsk parodi på kendis- og influencerkulturen i Sverige. Nyligt har Patricia Lockwoods 'Ingen taler om det' dissekeret vores overforbrug af sociale medier, hvor den digitale virkelighed flyder sammen med den reelle virkelighed.
Problematikken tematiseres yderligere i 'Børnene er konger', hvor Delphine de Vigan taler børnenes sag og udstiller den medierede og manipulerede virkelighed, de vokser op i samtidig med at hun spekulerer over, hvilke følgevirkninger det kan have på den lange bane, når virkeligheden ophører, og den digitaliserede verden tager over.
Kommentarer