Baseret på en sand historie

2016
)

Baseret på en sand historie af Delphine de Vigan

Filosofisk, fransk, foruroligende og fremragende. Tankevækkende thriller om fiktion og virkelighed. D’après une histoire vraie?

En diskussion af virkeligheden, selvbiografien og fiktionens væsen i en spændende thriller med henvisninger til Stephen Kings Misery og associationer til Single White Female. Virkeligheden er ikke altid virkelig. Giver det mening at tale om sandhed i litteraturen, og hvorfor denne higen efter reality?

Dette er ikke en pibe! Det er heller ikke en selvbiografi. I hvert fald ikke i gængs forstand. Det er derimod en fremragende roman af Delphine de Vigan. Den foregår i tiden efter hendes selvbiografiske bestseller ’Alt må vige for natten’. Delphine er ved at gå i gang med en ny roman, men det er svært at komme videre efter successen, og en skriveblokering og depression tager magten over forfatteren. Men så dukker der en mystisk fremmed op, som er klar til at hjælpe forfatteren.

”En bogs succes er en ulykke, man ikke slipper uskadt fra, men det ville være uanstændigt at beklage sig over det. ” Delphine savner gnist og inspiration til sin nye roman og slås med efterdønningerne fra den foregående, hvor hun brugte af hovedstolen og efterlod en fransk offentlighed, der stadig er intimt optaget af hendes familiehistorie. I denne situation møder hun den elegante og omsorgsfulde kvinde L, der hurtigt bliver en stor del af Delphines liv. L har markante meninger om, hvad Delphine skal skrive, og hun begynder at blande sig i forfatterens liv på foruroligende vis og tager langsomt styringen.

”Hvorfor tror du, læserne og anmelderne taler så meget om det selvbiografiske i litteraturen? Fordi det i dag er litteraturens eneste eksistensberettigelse – at gøre rede for virkeligheden, at sige sandheden. Alt andet er ligegyldigt. Det er, hvad læserne forventer af romanforfatterne: At de blotter sig og stiller deres inderste til skue”. L bliver mere og mere eksplicit i sine forventninger til Delphine, som forsøger at holde fast i fiktionen, mens hun falder mere og mere fra hinanden. Hvem L er, og hvad hendes dagsorden går ud på, er ikke let at gennemskue og skal slet ikke røbes her. Men du kan glæde dig til at møde hende. Og til et fremragende kvindeportræt og en uhyggelig leg med virkeligheden. Eller hvad det nu er.

’Baseret på en sand historie’ har indbragt Delphine de Vigan den franske Concourt-pris, og jeg tilslutter mig, fuld af begejstring, one-lineren fra magasinet Le Point: ”Alt må vige for Delphine de Vigan. ”

SLUT?

Oprindeligt skrevet af Barbara Rugholm Hessellund, Litteratursiden.

People's Press