Anmeldelse
Blinde Vajsja og andre historier af Georgi Gospodinov
- Log ind for at skrive kommentarer
Som en ægte storyteller fanger Georgi Gospodinov på magisk vis læseren ind i disse originale og humoristiske fortællinger om eksistens og tilfældige møder mellem mennesker.
Den bulgarske forfatters originale og finurlige historier er helt uden for kategori. Vi er i hænderne på en ægte storyteller, idet historierne bærer en mundtlig og tidløs fortælletradition. I al sin enkelhed og med både humor og alvor har forfatteren en magisk evne til at fange læserens opmærksomhed, så man forundres, ler eller græder sammen med personerne.
De 30 små historier er indirekte kommentarer til verdens held eller uheld med det menneskelige i centrum. Det spændende i samlingen er også, at vi møder en anden kultur, fattig men rigt på anekdoter og fortællinger.
Hver historie har sit særlige perspektiv og sin særlige pointe, så det er næsten umuligt at fremhæve den ene frem for den anden. Flere historier foregår i toge, på banegårde, afgangshaller, caféer eller andre offentlige steder, hvor mennesker mødes. Altså tomme steder, hvor man er i en venteposition og åben for nye møder og kontakter.
Et eksempel på dette er ’Pæoner og forglemmigejer’. En mand og kvinde møder hinanden på en café i en afgangshal. De fatter sympati for hinanden og udtænker fælles minder fra et langt levet liv.
Titelnovellen ’Blinde Vajsja’ handler om en kvinde, der med sit venstre øje kun kan se fortiden og med det højre øje kun det, der vil finde sted i fremtiden. Så enten ser hun mennesker som børn, eller hun ser dem som gamle. Pæonerne blomstrer og visner på samme tid. Månen og solen er lige ved siden af hinanden hele tiden. Ja, hvordan kan man leve sådan?
Denne modsætning findes også i ’De første trin’, hvor en dreng på et gammeldags lokum fyldt med fluer erkender essensen af det hinsides: ”Og hvad døden gik ud på blev ganske klart. Himlen tog sjælene til sig gennem tagstenene, mens kroppene plumpede ned i underverdenen.”
I ’Oh, Henry’ er fortælleren på jagt efter en god gammeldags julehistorie. På en café på Balkan taler en kvinde i en telefon med en mand i New York, og de er kede af ikke at skulle være sammen i julen. Men de vil overraske hinanden, og uden den anden ved det, bestiller den ene en flybillet til Balkan og den anden en flybillet til New York. Kun fortælleren ved det, men han kan jo ikke blande sig i historien!
Samtidig med en stille melankoli og ydmyghed over for verdens tilfældigheder, er der også en vild fabuleren og nye blikke og perspektiver på eksistens samt kommentarer til den politiske situation. Det er historier, der er velegnede til oplæsning og debat.
Georgi Gospodinov har skrevet et efterord til den danske udgave, og ligeledes skriver oversætteren Helle Dalgaard en fin introduktion til det lille, men betydningsfulde forfatterskab. Georgi Gospodinov er født i 1968 i Bulgarien. Samlingen her er udvalgt af den danske oversætter Helle Dalgaard fra to af Gospodinovs novellesamlinger. På dansk findes En naturlig roman (2005) og ’Melankoliens fysik’ (2017), der modtog en række nationale litteraturpriser.
- Log ind for at skrive kommentarer
Som en ægte storyteller fanger Georgi Gospodinov på magisk vis læseren ind i disse originale og humoristiske fortællinger om eksistens og tilfældige møder mellem mennesker.
Den bulgarske forfatters originale og finurlige historier er helt uden for kategori. Vi er i hænderne på en ægte storyteller, idet historierne bærer en mundtlig og tidløs fortælletradition. I al sin enkelhed og med både humor og alvor har forfatteren en magisk evne til at fange læserens opmærksomhed, så man forundres, ler eller græder sammen med personerne.
De 30 små historier er indirekte kommentarer til verdens held eller uheld med det menneskelige i centrum. Det spændende i samlingen er også, at vi møder en anden kultur, fattig men rigt på anekdoter og fortællinger.
Hver historie har sit særlige perspektiv og sin særlige pointe, så det er næsten umuligt at fremhæve den ene frem for den anden. Flere historier foregår i toge, på banegårde, afgangshaller, caféer eller andre offentlige steder, hvor mennesker mødes. Altså tomme steder, hvor man er i en venteposition og åben for nye møder og kontakter.
Et eksempel på dette er ’Pæoner og forglemmigejer’. En mand og kvinde møder hinanden på en café i en afgangshal. De fatter sympati for hinanden og udtænker fælles minder fra et langt levet liv.
Titelnovellen ’Blinde Vajsja’ handler om en kvinde, der med sit venstre øje kun kan se fortiden og med det højre øje kun det, der vil finde sted i fremtiden. Så enten ser hun mennesker som børn, eller hun ser dem som gamle. Pæonerne blomstrer og visner på samme tid. Månen og solen er lige ved siden af hinanden hele tiden. Ja, hvordan kan man leve sådan?
Denne modsætning findes også i ’De første trin’, hvor en dreng på et gammeldags lokum fyldt med fluer erkender essensen af det hinsides: ”Og hvad døden gik ud på blev ganske klart. Himlen tog sjælene til sig gennem tagstenene, mens kroppene plumpede ned i underverdenen.”
I ’Oh, Henry’ er fortælleren på jagt efter en god gammeldags julehistorie. På en café på Balkan taler en kvinde i en telefon med en mand i New York, og de er kede af ikke at skulle være sammen i julen. Men de vil overraske hinanden, og uden den anden ved det, bestiller den ene en flybillet til Balkan og den anden en flybillet til New York. Kun fortælleren ved det, men han kan jo ikke blande sig i historien!
Samtidig med en stille melankoli og ydmyghed over for verdens tilfældigheder, er der også en vild fabuleren og nye blikke og perspektiver på eksistens samt kommentarer til den politiske situation. Det er historier, der er velegnede til oplæsning og debat.
Georgi Gospodinov har skrevet et efterord til den danske udgave, og ligeledes skriver oversætteren Helle Dalgaard en fin introduktion til det lille, men betydningsfulde forfatterskab. Georgi Gospodinov er født i 1968 i Bulgarien. Samlingen her er udvalgt af den danske oversætter Helle Dalgaard fra to af Gospodinovs novellesamlinger. På dansk findes En naturlig roman (2005) og ’Melankoliens fysik’ (2017), der modtog en række nationale litteraturpriser.
Kommentarer