Release

2017
)

Release af Patrick Ness

24 apr.17

Begivenheder, tanker og følelser flyder sammen til en stærk og medrivende fortælling, der vil rive mange hjerter i stykker. Ness må være guds gave til ungdomslitteraturen.

Jeg kender ingen, der som Patrick Ness kan beskrive sønderrivende følelser som sorg, fortvivlelse og kærlighed, så de fremstår ægte og troværdige beskrevet med både blod, sved og tårer. Som læser føler man alvoren, identitetskrisen, desperationen og den vilde forelskelse på ganske nært hold. Alt det realistiske fra en coming of age fortælling er iscenesat i vild kontrast til et drømmende og magisk univers, der udspiller sig sideløbende med hovedpersonen Adam Thorns historie. Patrick Ness er i topform og har med ’Release’ skrevet en særdeles rørende og smuk roman i overlegen stil.

Adam Thorn er yngste præstesøn i en religiøs familie stærkt domineret af faren. Adam er homoseksuel, hvilket alle hans venner og tilsyneladende også familien er klar over, men for Adam er det mere end det. En ting er at familien fornægter hans seksualitet, men at faren og moren altid har foretrukket Adams storebror og ikke lægger skjul på det gør mere ondt end noget andet. Men denne særlige dag bliver dagen, hvor alt forandres i Adams liv på godt og ondt. Det er dagen, hvor han træder i karakter og langt om længe finder styrken til at tro på sig selv.

’Release’ er yderst livsbekræftende litteratur og oser af en særlig litterær kvalitet, der er svær at sammenligne med noget andet. Ness tør hvor andre tier i en cocktail af ånd og skarp realisme, der tilsammen gennemsyrer romanen med en fortryllende stemning. Romanen er en rejse, en bevidsthedsstrøm af tanker og følelser, fortalt over et døgn i teenageren Adam Thorns liv.

Astrid Heise-Fjeldgren
53138330
9788702232882